Μείζον πρόβλημα έχει προκύψει με το λιμάνι της Πρέβεζας, καθώς η απαγόρευση χρήσης της δυτικής προβλήτας δημιουργεί σημαντικά προβλήματα στη λειτουργία του εμπορικού λιμένα.
Το πρόβλημα ξεκίνησε με την απόφαση κατάργησης το 2012 με υπογραφή του τότε γραμματέα της Επιτροπής Λιμένων, κ. Μουτζούρη. Ύστερα από τις πρώτες αντιδράσεις των επαγγελματιών του εμπορικού λιμένα υπήρξε μια ασαφής «απόφαση» το 2013 από τον ίδιο γενικό γραμματέα, που θεωρήθηκε «παραπλανητική», μιας και είχε γίνει κατανοητό ότι η δυτική προβλήτα θα παρέμενε «ελεύθερη» προς χρήση για τις ανάγκες του εμπορικού λιμένα. Ήταν, όμως η επιστολή του 2015 από τον νέο γενικό γραμματέα, κ. Χριστόπουλο, που έθεσε σαφέστερα αυτή τη φορά ότι «ελεύθερη» δυτική προβλήτα δεν σήμαινε ότι είχε αρθεί η κατάργηση του 2012. Αυτή η ενημέρωση προκάλεσε μια εκ νέου αναστάτωση και αντιδράσεις από τους επαγγελματίες του εμπορικού λιμένα, αλλά και από το προεδρείο του ΔΛΤ όπως φάνηκε.
Στην τελευταία συνεδρίαση της Επιτροπής Λιμένων, τον Ιανουάριο του 2017, η πρόεδρος του ΔΛΤ ζητάει τη μετατόπιση του κυματοθραύστη της μαρίνας κατά έξι μέτρα και τη χρήση της δυτικής προβλήτας μέχρι την υλοποίηση της ανατολικής προβλήτας. Καταθέτοντας και κυματική μελέτη, ώστε να υποστηριχθεί η ως άνω πρόταση.
Τα νέα δεδομένα στην υπόθεση έρχονται από έγγραφο της Δ/νσης Χωροταξικού Σχεδιασμού και Υποδομών – Τμήμα Χωροθέτησης Τουριστικών Λιμένων του Υπουργείου Τουρισμού, που υπογράφει η Προϊσταμένη της Διεύθυνσης Αναστασία Μαρκάτου, με τίτλο «Οριστικοποίηση θέση κυματοθραύστη Πρέβεζας» και αποδέκτες τον Τουριστικό Λιμένα Πρέβεζας και το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Πρέβεζας (και το Λιμεναρχείο Πρέβεζας) όπου ζητά την τεκμηριωμένη οριστική πρόταση για τον τύπο και τη θέση του κυματοθραύστη της Μαρίνας Πρέβεζας.
Να επισημάνουμε ότι για τη χρήση της δυτικής προβλήτας συμφωνεί και το Δημοτικό συμβούλιο Πρέβεζας, μέχρις και την ολοκλήρωση της ανατολικής προβλήτας. Απόφαση που πάρθηκε ύστερα από την κατάργηση του 2012, αλλά και όσες φορές ξανά-τέθηκε σαν θέμα.
Όπως σημείωσαν μιλώντας στο Prevezatoday.gr ο ναυτιλιακός πράκτορας Βασίλης Σαρδελής, ο Πρόεδρος του Σωματείου Λιμενεργατών Βασίλης Κακαβούλης και ο Πρόεδρος του Μεταφορικού Συνεταιρισμού «ΝΙΚΟΠΟΛΗ», Γαβρίλης Λελοβίτης, τα έσοδα από το λιμάνι της Πρέβεζας για το ελληνικό δημόσιο από το 2011-2016 είναι 27.694.489 ευρώ (στοιχεία από τον διευθυντή Τελωνείου Πρέβεζας), ενώ το ΔΛΤ μόνο για το έτος 2016 είχε έσοδα περίπου 200 χιλιάδες ευρώ. Επομένως, κατάργηση προβλήτας σημαίνει προβλήματα στη λειτουργία του εμπορικού λιμένα και σίγουρα αυτή η κατάσταση θα έχει σοβαρές επιπτώσεις και στα οικονομικά στοιχεία όλων των εμπλεκόμενων οργανισμών. Σε αυτό το σημείο πρέπει να σημειωθεί ότι στο εμπορικό λιμάνι απασχολούνται περισσότεροι από εκατό άνθρωποι. Για να μην αναφερθούν και όλοι οι επαγγελματίες και οι βιομηχανίες, που συνδέονται με τη λειτουργία του εμπορικού λιμένα.
Όπως αναφέρεται, τα πλοία που δένουν στο λιμάνι της Πρέβεζας είναι με μήκη από ογδόντα έως και περισσότερα από εκατόν ογδόντα μέτρα. Το λιμάνι δεν είναι δυνατόν να λειτουργήσει μόνο με τη νότια προβλήτα. Τα τελευταία χρόνια, κάθε φορά που έμπαινε καράβι στη δυτική προβλήτα επιβάλλονταν ένα πρόστιμο παρόλο που τόσο το ΔΛΤ, όσο και το Λιμεναρχείο ζητούσαν να επιτρέπεται η χρήση της προβλήτας. Πλέον, όπως σημειώνεται οι καταγγελίες στρέφονται και εναντίον του λιμεναρχείου από τον επενδυτή. Οπότε, με αυτόν τον τρόπο, οι επενδυτές «κλειδώσανε» οποιαδήποτε δυνατότητα χρήσης.
Παράλληλα, οι επαγγελματίες του εμπορικού λιμένα σημειώνουν ότι το θέμα του κυματοθραύστη της Μαρίνας πρέπει να ξανά-τεθεί από την αρχή. Ακόμα ένα βασικό θέμα, που θα λυθεί μόνο με συναίνεση. Η μετατόπιση πρέπει να θεωρείται δεδομένη σε αυτή την περίπτωση, και να φέρει όλα τα μέτρα ασφαλείας, ώστε και τα φορτηγά πλοία, που θα προσδένουν στη δυτική προβλήτα (οι επαγγελματίες θεωρούν ότι πρέπει να δικαιωθούν επιτέλους για τη χρήση της προβλήτας), να προσδένουν με ασφάλεια και με κατάλληλα προστατευτικά μέσα. Με άλλα λόγια, ο κυματοθραύστης να βοηθάει στην ασφαλή πρόσδεση και παραμονή του φορτηγού πλοίου στη δυτική προβλήτα. Συμπληρώνουν ότι ο κυματοθραύστης προτάθηκε εξ αρχής σε λάθος θέση, με το σχέδιο του 1996, αλλά ο βασικός λόγος κατασκευής του ήταν ο διαχωρισμός του εμπορικού με τον τουριστικό λιμένα. Αλλά, αργότερα, αποτέλεσε «εργαλείο» αβάσιμων επιχειρημάτων, που οδήγησαν στην κατάργηση της μίας εκ των δύο βασικών προβλητών του εμπορικού λιμένα. Οι επενδυτές θα πρέπει να προχωρήσουν σε μια κίνηση συναίνεσης και να δεχθούν τη μετατόπισή του ανέφεραν. «Τόσο καιρό τροποποιείται το Master Plan σε όφελος της Μαρίνας. Θα πρέπει, επιτέλους, να γίνουν τροποποιήσεις, που θα συμβάλλουν σε ισόρροπη ανάπτυξη και όχι εις βάρος της μίας ή της άλλης χρήσης του λιμανιού της Πρέβεζας. Προϋποθέσεις υπάρχουν, αλλά οι επενδυτές της Μαρίνας δηλώνουν με κάθε ευκαιρία την άρνησή τους να δεχθούν τις προφανείς λύσεις».
Στις 9 Ιανουαρίου 2017 έλαβε χώρα η συνεδρίαση της Ε.Σ.Α.Λ., όπου ξεκάθαρα το ΔΛΤ έκανε την πρότασή του για τα έξι μέτρα μετατόπισης του κυματοθραύστη. Και να μείνει ελεύθερη η δυτική προβλήτα, ώστε με άδεια του Λιμεναρχείου να μπορεί να «προσδένει» πλοίο όταν υπάρχει ανάγκη. Με την επιστολή, όμως, από το Υπουργείο Τουρισμού για την οριστικοποίηση θέσης κυματοθραύστη Μαρίνας Πρέβεζας, φαίνεται ότι γίνονται «ύποπτες» κινήσεις, ώστε να κωλυσιεργήσουν την απόφαση της Ε.Σ.Α.Λ., καθώς ζητούν πάλι από το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο τα ίδια πράγματα.
Χθες, 3 Απριλίου 2017, ο βουλευτής Στέργιος Γιαννάκης μιλώντας στον Prisma 91,6, ανέφερε τη συνάντηση του με τους επαγγελματίες του εμπορικού λιμένα πριν είκοσι ημέρες και κατέθεσε και εστίασε σε μία πρόταση που είχε γίνει και στο παρελθόν ως προσωρινή λύση. Η πρόταση αφορούσε διαδικασίες μπαζώματος γύρω στα 30 μέτρα κι αυτό το κομμάτι να χρησιμοποιηθεί σαν βοήθημα. Ο κος Γιαννάκης υποστήριξε ότι με καλή θέληση και συνεργασία όλα μπορούν να γίνουν.
{youtube}WBXQPXiK5AQ{/youtube}
Ο Κώστας Καζαντζίδης ήρθε σε επικοινωνία με τον Πρόεδρο του Σωματείου Λιμενεργατών Βασίλειο Κακαβούλη, ο οποίος συμφωνεί εν μέρει με την άποψη του κυρίου Γιαννάκη, αλλά υποστηρίζει ότι για να γίνει αυτό πρέπει να γίνουν από το Λιμενικό ταμείο οι ανάλογες μελέτες. Ο κος Κακαβούλης μίλησε για τη μετατόπιση του κυματοθραύστη μέσα στο χώρο της μαρίνας και την τοποθέτηση του επενδυτή που είναι αντίθετη. Επεσήμανε ότι η κατάργηση της προβλήτας θα έχει σαν επίπτωση χαμένο χρήμα για την πόλη κάτι που δε συμφέρει κανέναν. Τέλος, είπε ότι ενώ περίμεναν μια ξεκάθαρη απόφαση από Ε.Σ.Α.Λ. τους έστειλαν ένα έγγραφο για καινούριες από την αρχή μελέτες. Έθεσε δε το ερώτημα για το πώς καταργήθηκε το 2012 η Δυτική προβλήτα και η μέχρι τότε λειτουργία της, και ποιον τελικά ενοχλούσε.
{youtube}ZxLg_EA8v8g{/youtube}
Επίσης, ύστερα από επικοινωνία του Prevezatoday.gr και με τους άλλους προαναφερθέντες επαγγελματίες του εμπορικού λιμένα, συμφωνούν απολύτως με τα λεγόμενα του κυρίου Κακαβούλη, και συμπληρώνουν ότι θα προτιμούσαν ο κύριος Γιαννάκης και όλοι οι πολιτικοί του τόπου, να μην αποζητούν ημίμετρα τυχόν προσωρινής ικανοποίησης, αλλά θα πρέπει να σταθούν όλοι στο θέμα του λιμανιού με την απαραίτητη σοβαρότητα. “ΝΑΙ στην καλή θέληση και στη συναίνεση, αλλά από όλες τις πλευρές. Όχι ημίμετρα για τον εμπορικό λιμένα, ώστε να μην δοθούν οι λύσεις, που πρέπει να δοθούν. Αν δεν δοθούν οι κατάλληλες λύσεις, τότε το λιμάνι της Πρέβεζας, (και εννοούνται όλες οι χρήσεις του) δεν θα σταθεί στο ύψος του και δεν θα υπάρξει σαφής ανάπτυξη”. Κλείνοντας, τόνισαν ότι όλοι οι επαγγελματίες του εμπορικού λιμένα περιμένουν ξεκάθαρες πολιτικές θέσεις και προτάσεις ουσίας και όχι προσωρινά ημίμετρα.