Η ΠΟΜΙΔΑ και η Ένωση Ιδιοκτητών Ακινήτων Ν. Πρέβεζας, με αφορμή την 10η Δεκεμβρίου που ο ΟΗΕ έχει ανακηρύξει σε Ημέρα των Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων και η Διεθνής Ένωση Ιδιοκτητών Ακινήτων (UIPI) σε «Παγκόσμια Ημέρα Ιδιοκτησίας», και τις σημαντικές πρόσφατες εξελίξεις στα θέματα που αφορούν την ιδιωτική ακίνητη περιουσία, την οικοδομή και την κτηματαγορά στη χώρα μας, τους φόρους και τα δημοτικά τέλη, τις μισθώσεις ακινήτων, το Εθνικό Κτηματολόγιο και την «Ταυτότητα Κτιρίου», το απόγευμα του Σαββάτου 14/12, παραχώρησαν συνέντευξη Τύπου στο Ξενοδοχείο «Μαργαρώνα» .
Ομιλητής ήταν ο Πρόεδρος της ΠΟΜΙΔΑ και της UIPI κ. Στράτος Ι. Παραδιάς, τον οποίο προλόγισε, αφού τον ευχαρίστησε για την παρουσία του στην Πρέβεζα, ο Πρόεδρος των Ιδιοκτητών Ακινήτων Ν. Πρέβεζας κ. Ευάγγελος Κατσίμπρας.
“Το Εθνικό Κτηματολόγιο, σύμφωνα με το νόμο, είναι ένα σύστημα νομικών, τεχνικών και άλλων πρόσθετων πληροφοριών για όλα τα ακίνητα της επικράτειας, οργανωμένο σε κτηματοκεντρική βάση. Οι πληροφορίες αυτές αποσκοπούν στον ακριβή καθορισμό των ορίων των ακινήτων, και στην δημοσιότητα των εγγραπτέων στα κτηματολογικά βιβλία δικαιωμάτων και βαρών.
Το Εθνικό Κτηματολόγιο θα καλύπτει όχι μόνο το νομικό αλλά και το τεχνικό μέρος των πληροφοριών για τα αντικείμενα των εμπραγμάτων δικαιωμάτων. Η δημιουργία Εθνικού Κτηματολογίου προωθείται στη Χώρα μας από το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας (Υ.ΠΕ.Ν.).
Στα πλαίσια της κατάρτισης Εθνικού Κτηματολογίου, προκηρύχθηκε η ένταξη στο Κτηματολόγιο των υπολοίπων περιοχών της Αττικής οι οποίες δεν εντάχθηκαν κατά το έτος 2008. Η κτηματογράφηση γίνεται με βάση το νόμο 3841/2006 με τον οποίο συντομεύονται οι διαδικασίες κατάρτισης του κτηματολογίου, θεσπίστηκε όμως καταβολή τόσο πάγιου, όσο και αναλογικού τέλους εγγραφής των ακινήτων σ΄αυτό.
Κίνδυνος απώλειας περιουσιακών στοιχείων
Η νομοθεσία του Κτηματολογίου προβλέπει ότι όποια ακίνητα δεν δηλωθούν, θα περιέλθουν τελικά στο Δημόσιο, όπως επίσης και όσα ακίνητα διεκδικήσει το Δημόσιο με βάση το “τεκμήριο περί κυριότητας” του Δημοσίου. Οι κίνδυνοι απώλειας ακινήτων από τους ιδιοκτήτες τους, θα προκύψουν όταν αυτοί:
1. Δεν μάθουν ότι πρέπει να τα δηλώσουν
2. Δεν ξέρουν που είναι για να τα δηλώσουν
3. Τα δηλώσουν αλλά με λανθασμένα στοιχεία
4. Δεν τα δηλώσουν λόγω “φοροφοβίας”, ή
5. Τα δηλώσουν μεν, αλλά τα πάρει το Δημόσιο με το βάση το «τεκμήριο» κυριότητας!
Το Εθνικό Κτηματολόγιο είναι άσχετο με το λεγόμενο “Περιουσιολόγιο” δηλαδή τη βάση δεδομένων που έχει δημιουργήσει το Υπουργείο Οικονομικών με βάση τις δηλώσεις των εντύπων Ε9, για την επιβολή του ΕΝΦΙΑ αλλά και άλλων φορολογιών στους ιδιοκτήτες ακινήτων…
Οι προθεσμίες για διόρθωση κάθε είδους λανθασμένων κτηματολογικών εγγραφών παρατάθηκαν νομοθετικά μέχρι την 31.12.2020 για όλα τα λειτουργούντα κτηματολογικά γραφεία, εντός από 35 περιοχές για τις οποίες αναμένεται σχετική νομοθετική ρύθμιση να υπαχθούν και αυτές στή ίδια παράταση. Για τα νεώτερα κτηματολογικά γραφεία η προθεσμία λήγει 8 (οκτώ) έτη μετά την έναρξη λειτουργείας του κάθε Κτηματολογικού Γραφείου.
ΒΑΣΙΚΕΣ ΕΝΝΟΙΕΣ ΤΟΥ ΕΘΝΙΚΟΥ ΚΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟΥ – ΠΩΣ ΟΡΙΖΕΤΑΙ Ο ΚΑΕΚ
1. ΤΟ ΓΕΩΤΕΜΑΧΙΟ, ένα συνεχόμενο τμήμα της επιφανείας του εδάφους της χώρας μαζί με τα επ΄ αυτού κτίσματα. Το γεωτεμάχιο συνεπώς μπορεί να είναι οικόπεδο, αγροτεμάχιο κλπ.
2. ΤΑ ΚΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΚΑ ΔΙΑΓΡΑΜΜΑΤΑ, στα οποία απεικονίζεται η κτηματογραφημένη περιοχή που ανήκει στην αρμοδιότητα κάθε κτηματολογικού γραφείου, τα οποία θα τηρούνται και σε ψηφιακή μορφή.
3. ΟΙ ΚΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΚΟΙ ΠΙΝΑΚΕΣ, αρχεία καταγραφής προσωρινών εμπραγμάτων δικαιωμάτων.
4. ΤΑ ΚΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΚΑ ΒΙΒΛΙΑ, που αποτελούνται από τα κτηματολογικά φύλλα (έντυπα ή ηλεκτρονικά), στα οποία καταχωρίζονται όλες οι προβλεπόμενες από το νόμο κτηματολογικές εγγραφές, αρχικές και μεταγενέστερες. Σε κάθε ακίνητο αντιστοιχεί ένα φύλλο κτηματολογικού βιβλίου, στο οποίο θα καταχωρίζονται όλες οι εγγραφές που το αφορούν.
5. Ο ΚΩΔΙΚΟΣ ΑΡΙΘΜΟΣ ΕΘΝΙΚΟΥ ΚΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟΥ (Κ.Α.Ε.Κ.), που είναι ένας 12ψήφιος μοναδικός αριθμός για κάθε γεωτεμάχιο της χώρας, ή 16ψήφιος αν πρόκειται για οριζόντιο ιδιοκτησία πολυκατοικίας. Από τα ψηφία αυτά:
4 Τα δύο πρώτα ψηφία αντιστοιχούν στο Νομό,
4 Τα δύο επόμενα ψηφία στο Δήμο ή Κοινότητα,
4 Τα δύο επόμενα ψηφία στον τομέα του κάθε Δήμου
4 Τα επόμενα δύο στο οικοδομικό τετράγωνο (Ο.Τ.) και,
4 Τα τρία επόμενα στον αριθμό του οικοπέδου (ή γεωτεμαχίου).
Αν πρόκειται για οριζόντιο ιδιοκτησία (διαμέρισμα, γραφείο ή κατάστημα) τότε προστίθενται στον Κ.Α.Ε.Κ. τέσσερα ακόμη ψηφία:
4 Τα δύο επόμενα στον αύξοντα αριθμό του κτιρίου (πολυκατοικίας) και
4 Τα δύο τελευταία στον όροφο και τη θέση της συγκεκριμένης οριζόντιας ιδιοκτησίας.
6. ΟΙ ΠΡΟΣΘΕΤΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ κάθε ακινήτου από τις οποίες η σημαντικότερες είναι η χρήση του κάθε ακινήτου, ο δασικός ή μη χαρακτήρας του κλπ.
ΤΡΟΠΟΙ ΕΡΕΥΝΑΣ ΣΤΟ ΕΘΝΙΚΟ ΚΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ
Όταν θα ολοκληρωθεί το κτηματολόγιο και η διασύνδεση των αρχείων του θα είναι επίσης άμεσα εφικτή η ανεύρεση της ακίνητης περιουσίας οποιουδήποτε ιδιοκτήτη σε ολόκληρη τη χώρα. Όλα τα στοιχεία του Εθνικού Κτηματολογίου θα είναι καταχωρημένα σε αρχεία ηλεκτρονικών υπολογιστών. Η έρευνα ανεύρεσης του ιδιοκτήτη κάθε τεμαχίου γης, διαμερίσματος, καταστήματος κλπ. θα μπορεί να γίνεται είτε με τον κωδικό αριθμό κάθε ακινήτου (Κ.Α.Ε.Κ.), είτε με τη διεύθυνση του κάθε ακινήτου, είτε με τα στοιχεία του ιδιοκτήτη, ενώ έως σήμερα γίνεται μόνον με τα τελευταία.
ΥΠΟΒΟΛΗ ΔΗΛΩΣΕΩΝ ΑΚΙΝΗΤΗΣ ΠΕΡΙΟΥΣΙΑΣ
Οι δηλώσεις θα υποβληθούν στα αρμόδια Γραφεία Κτηματογράφησης που θα είναι αρμόδια για τα ακίνητα που δηλώνονται σε μία ή περισσότερες περιοχές. Σε κάθε Γραφείο Κτηματογράφησης:
1. Διατίθενται (δωρεάν) τα απαραίτητα έγγραφα (έντυπο της δήλωσης του Ν.2308/1995, έντυπο πληρωμής παγίου τέλους κτηματογράφησης) και οδηγίες για τη συμπλήρωσή τους
2. Παρέχονται πληροφορίες σχετικά με τη διαδικασία υποβολής της δήλωσης, τις προθεσμίες, τον υπολογισμό του παγίου τέλους κτηματογράφησης και τη συμπλήρωση των εντύπων
3. Παραλαμβάνονται η δήλωση και τα απαραίτητα δικαιολογητικά.
Η δήλωση ιδιοκτησίας υποβάλλεται αποκλειστικά στο αρμόδιο Γραφείο Κτηματογράφησης είτε από τον ίδιο τον δηλούντα είτε από τρίτο πρόσωπο. Στην περίπτωση που τρίτος καταθέτει τη δήλωση, απαιτείται απλή εξουσιοδότηση (χωρίς θεώρηση του γνησίου της υπογραφής). Στην περίπτωση που τρίτος συμπληρώνει, υπογράφει και καταθέτει τη δήλωση απαιτείται συμβολαιογραφικό πληρεξούσιο.
Επίσης, υπάρχει η δυνατότητα συστημένης ταχυδρομικής αποστολής μέσω ΕΛΤΑ ή courier στο αρμόδιο Γραφείο Κτηματογράφησης. Στην περίπτωση αυτή πέραν του εντύπου της δήλωσης και των συνυποβαλλομένων κατά περίπτωση, επισυνάπτονται υποχρεωτικά: α) απλή φωτοτυπία ταυτότητας ή διαβατηρίου β) απλή φωτοτυπία εγγράφου από το οποίο να προκύπτει το ΑΦΜ του δηλούντος (π.χ. εκκαθαριστικό εφορίας, λογαριασμός ΔΕΗ κλπ.) γ) το αποδεικτικό καταβολής του πάγιου τέλους κτηματογράφησης.
Τέλος υπάρχει και η δυνατότητα αποστολής των δηλώσεων μέσω της διαδικτιακής πύλης της ΚΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ Α.Ε.
www.ktimatologio.gr . Στην περίπτωση αυτή το τέλος κτηματογράφησης καταβάλλεται αποκλειστικά με πιστωτική κάρτα ενώ οι τίτλοι του ακινήτου αποστέλλονται είτε ηλεκτρονικά, είτε ταχυδρομικά. Περισσότερες πληροφορίες από την παραπάνω ιστοσελίδα.
ΠΟΙΑ ΔΙΚΑΙΟΛΟΓΗΤΙΚΑ ΑΠΑΙΤΟΥΝΤΑΙ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΑΤΑΘΕΣΗ ΤΗΣ ΔΗΛΩΣΗΣ ΙΔΙΟΚΤΗΣΙΑΣ:
1. Τίτλος ιδιοκτησίας ακινήτου σε απλή φωτοτυπία
2. Πιστοποιητικό μεταγραφής υποθ/κείου – τοπογραφικό διάγραμμα οικοπέδου (προαιρετικά)
3. Απόδειξη καταβολής τέλους κτηματογράφησης
4. Επίδειξη αστυνομικής ταυτότητας δικαιούχου
5. Επίδειξη στοιχείου πιστοποίησης ΑΦΜ (Εκκαθαριστικό, λογ/μός ΔΕΗ κλπ.)
Δεν απαιτείται οικοδομική άδεια, και δεν ενδιαφέρει αν ένα δηλούμενο κτίσμα είναι νόμιμο ή αυθαίρετο, εν όλω ή εν μέρει. Δηλώνοντας κανείς ένα μη νόμιμο κτίσμα δεν έχει να φοβάται, αλλά ούτε να ελπίζει σε κάτι από αυτό. Οι οριζόντιες ιδιοκτησίες δηλώνονται με βάση το νόμιμο εμβαδόν που αναφέρεται στο συμβόλαιο κτήσης τους, σε αντίθεση με το Ε9 του περιουσιολογίου του υπουργείου Οικονομικών, όπου εκεί δηλώνονται με βάση την πραγματική τους κατάσταση και όχι τον ιδιοκτησιακό τίτλο τους .
ΠΟΙΑ ΕΙΝΑΙ TΑ 10 ΒΗΜΑΤΑ ΤΗΣ ΟΛΗΣ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑΣ ΚΤΗΜΑΤΟΓΡΑΦΗΣΗΣ
1. Κήρυξη του Δήμου (ή Κοινότητας) υπό κτηματογράφηση με απόφαση του υπουργού ΠΕΧΩΔΕ, που δημοσιεύεται στο ΦΕΚ.
2. Δημόσια πρόσκληση (σε μία πανελλαδική και δύο τοπικές εφημερίδες) προς όσους έχουν εμπράγματα δικαιώματα να τα δηλώσουν στο Γραφείο Κτηματογράφησης του οικείου Ο.Τ.Α.
3. Συμπλήρωση και υποβολή δηλώσεων και τίτλων ιδιοκτησίας από τους ενδιαφερομένους εντός τρίμηνης προθεσμίας από την τελευταία δημοσίευση (εξάμηνης για τους κατοίκους εξωτερικού), με δυνατότητα τρίμηνης παράτασης, στο Γραφείο Κτηματογράφησης του δήμου που βρίσκεται το ακίνητο, με ταυτόχρονη καταβολή του πάγιου τέλους κτηματογράφησης (35 ευρώ ανά δικαίωμα κύριου περιουσιακού στοιχείου και 20 ευρώ για τα βοηθητικά).
4. Ελεγχος νομιμότητας δηλώσεων και κατάρτιση των κτηματολογικών χαρτών και πινάκων από το Γραφείο Κτηματογράφησης.
5. Δημόσια ανάρτηση επί δίμηνο των χαρτών και πινάκων στο Γραφείο Κτηματογράφησης, για να λάβουν γνώση όλοι οι ενδιαφερόμενοι.
6. Δίμηνη προθεσμία (τετράμηνη για κατοίκους εξωτερικού) για υποβολή αίτησης διόρθωσης ή ένστασης κατά των χαρτών και πινάκων.
7. Διόρθωση λαθών στους χάρτες και πίνακες. Στη συνέχεια καταβολή του αναλογικού τέλους κτηματογράφησης (1 ο/οο επί της αντικ. αξίας μείον 20.000 ευρώ για κάθε καταχωρούμενο δικαίωμα, με ανώτατο όριο τα 900 ευρώ). Το τέλος υπολογίζεται αυτόματα από τη μηχανογράφηση του κτηματολογίου και βεβαιώνεται στο δημόσιο ταμείο.
8. Κήρυξη της περαίωσης της κτηματογράφησης.
9. Εναρξη λειτουργείας του Κτηματολογικού Γραφείου και πρώτες εγγραφές στα Κτηματολογικά βιβλία.
10. Από τη στιγμή αυτή και μετά, υπάρχει μόνον δυνατότητα διόρθωσης από τον Προιστάμενο του Γραφείου «πρόδηλων» σφαλμάτων στις κτηματολογικές εγγραφές. Για κάθε άλλο λάθος, παράλειψη κλπ., ισχύει οκταετής προθεσμία από την έναρξη λειτουργίας του οικείου Γραφείου (δεκαετής για τους κατοίκους εξωτερικού) προσφυγής στο αρμόδιο Πρωτοδικείο για την εκπρόθεσμη αναγνώριση αδήλωτων ιδιοκτησιακών δικαιωμάτων.
ΙΔΙΟΚΤΗΤΕΣ ΠΡΟΣΟΧΗ:
1. Αν δεν δηλώσετε κάποιο ακίνητό σας, μετά την παρέλευση οκταετίας από την έναρξη λειτουργίας του κτηματολογικού γραφείου, (ή δεκαετίας αν ο ιδιοκτήτης είναι κάτοικος εξωτερικού), το ακίνητο αυτό θα περιέλθει στο Κράτος! Η ΠΟΜΙΔΑ ζητά από την Κυβέρνηση να καταργήσει τη δημευτική αυτή ρύθμιση, και να καθορίσει την προθεσμία αυτή ίση μέχρι το χρόνο της έκτακτης χρησικτησίας (20ετία)!!!
2. Κατά την ανάρτηση των πρώτων χαρτών, ιδιαίτερα των εκτός σχεδίου ακινήτων, ελέγξτε μήπως τυχόν το ακίνητό σας έχει δηλωθεί και από το Δημόσιο ως δική του περιουσία, ή ως δήθεν δασικό! Με το νέο νόμο του κτηματολογίου θα γίνεται πλέον μόνον μία ανάρτηση των κτηματολογικών πινάκων, και η προθεσμία ενστάσεων είναι δίμηνη. Γι΄αυτό τρέξτε αμέσως στο δικηγόρο σας!
3. Η ιστοσελίδα της ΠΟΜΙΔΑ θα σας κρατά συνεχώς ενήμερους για όλες τις διαδικασίες και τις προθεσμίες της κτηματογράφησης.
ΟΔΗΓΙΕΣ ΓΙΑ ΟΣΟΥΣ ΔΕΝ ΥΠΕΒΑΛΑΝ ΔΗΛΩΣΗ ΙΔΙΟΚΤΗΣΙΑΣ ΣΤΙΣ ΗΔΗ ΚΤΗΜΑΤΟΓΡΑΦΗΜΕΝΕΣ ΠΕΡΙΟΧΕΣ:
Υπάρχουν πολίτες που κατά την διαδικασία κατάρτισης του Κτηματολογίου στις πρώτες 340 περιοχές της χώρας που υλοποιήθηκε το έργο, δεν υπέβαλαν δήλωση για το ακίνητό τους (δήλωση του Ν. 2308/1995). Σήμερα οι πολίτες αυτοί δεν μπορούν πλέον να υποβάλλουν δήλωση (εφόσον η κτηματογράφηση έχει ολοκληρωθεί και στην περιοχή λειτουργεί Κτηματολογικό Γραφείο). Στο Κτηματολόγιο έχει γίνει εσφαλμένη εγγραφή της ιδιοκτησίας τους και πρέπει να σπεύσουν για την διόρθωσή της.
Ειδικότερα, εάν δεν έχετε υποβάλει τη δήλωση του Ν.2308/1995 για το ακίνητό σας στο Κτηματολόγιο, θα αντιμετωπίσετε τα ακόλουθα ενδεχόμενα :
α. Το ακίνητό σας μπορεί να έχει καταχωριστεί ως «αγνώστου ιδιοκτήτη»
Στην περίπτωση αυτή για να προβείτε σε διόρθωση της αρχικής εγγραφής :
1. Μπορείτε να ακολουθήσετε την διαδικασία του «Πρόδηλου Σφάλματος», εφόσον ο συνδικαιούχος του ακινήτου έχει υποβάλει τη σχετική Δήλωση, έχει καταχωρισθεί το δικαίωμά του στις αρχικές εγγραφές και υπάρχει κοινός τίτλος κτήσης δικαιώματος. Επικαλούμενοι τον κοινό τίτλο ιδιοκτησίας, μπορείτε να υποβάλετε αίτηση στο αρμόδιο Κτηματολογικό Γραφείο. Ο Προϊστάμενός του, είναι αρμόδιος για την αποδοχή ή την απόρριψη του αιτήματος διόρθωσης και εκδίδει σχετική απόφαση. Αν δεν αποφανθεί μέσα σε δεκαπέντε (15) εργάσιμες μέρες από την υποβολή της αίτησης ή αν απορρίψει την αίτηση, μπορείτε να προσφύγετε μέσα σε προθεσμία 15 εργάσιμων, από την λήξη της προθεσμίας αυτής ή αφότου λάβατε γνώση της απόρριψης της αίτησής σας, στον Κτηματολογικό Δικαστή.
2. Μπορείτε να ακολουθήσετε την δικαστική διαδικασία της «Εκούσιας Δικαιοδοσίας». Πρόκειται για μία διαδικασία δικαστικής διόρθωσης στην οποία υποβάλλετε μέσω του δικηγόρου σας αίτηση ενώπιον του Κτηματολογικού Δικαστή στο Μονομελές Πρωτοδικείο της τοποθεσίας του ακινήτου σας, το οποίο δικάζει και κρίνει χωρίς αντιδικία.
β. Το ακίνητό σας έχει καταχωριστεί στο Κτηματολόγιο υπέρ τρίτου ή υπέρ του Ελληνικού Δημοσίου. Στην περίπτωση αυτή :
1. Μπορείτε να ασκήσετε αγωγή, εάν υπάρχει θέμα ιδιοκτησιακής αμφισβήτησης, εάν δηλαδή το ακίνητό σας έχει δηλωθεί στο Κτηματολόγιο από τρίτο πρόσωπο ή το Ελληνικό Δημόσιο.
2. Μπορείτε να ακολουθήσετε την διαδικασία του «πρόδηλου σφάλματος» εάν δεν υπάρχει ιδιοκτησιακή αμφισβήτηση και ο τρίτος υπέρ του οποίου έχει γίνει η εγγραφή του ακινήτου, συναινεί για την διόρθωση της αρχικής εγγραφής.
Για όλες τις παραπάνω περιπτώσεις, σας συνιστούμε να απευθυνθείτε σε δικηγόρο, χωρίς άλλη χρονοτριβή!
Ιδιοκτησιακό πρόβλημα
Παρότι προχωρεί έστω και σταδιακά η διαδικασία κατάρτισης του Εθνικού Κτηματολογίου, άλυτο δυστυχώς παραμένει το πρόβλημα των περιουσιακών διεκδικήσεων του Δημοσίου εναντίον εκατοντάδων χιλιάδων ιδιοκτητών εκτός σχεδίου ακινήτων, είτε ως διεκδικουμένων, είτε ως δήθεν δασικών! Η συνεχιζόμενη αναγνώριση “τεκμηρίου κυριότητας” κάθε ακινήτου στη χώρα υπέρ του Δημοσίου αντιβαίνει σε θεμελιώδεις αρχές της Ευρωπαϊκής και Διεθνούς έννομης τάξης (Σύμβαση της Ρώμης για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα, Διακήρυξη του ΟΗΕ, σωρεία αποφάσεων του Δικαστηρίου του Στρασβούργου, οι οποίες επιβάλλουν το σεβασμό των ιδιοκτησιακών δικαιωμάτων του απλού πολίτη και δεν αναγνωρίζουν προνομιακά δικαιώματα στα Κράτη σε βάρος των ίδιων των πολιτών τους.
Η διατήρηση του τεκμηρίου αυτού υποχρεώνει κάθε πολίτη, σε κάθε περίπτωση αμφισβήτησης της ιδιοκτησίας του από οποιαδήποτε δημόσια υπηρεσία, ιδιαίτερα δε τη δασική η οποία χαρακτηρίζει περίπου όλη τη χώρα ως δάσος, να ανατρέξει σε ιδιοκτησιακούς τίτλους αναγόμενους στον προπερασμένο αιώνα και συγκεκριμένα μέχρι και το έτος 1885 (!), δηλαδή σε ιστορική εποχή κατά την οποία οι περισσότερες συναλλαγές ήταν προφορικές το δε μεγαλύτερο μέρος της χώρας μας δεν ανήκε καν στο τότε Ελληνικό κράτος! Αυτό σημαίνει αναγκαστική αναδρομή κυρίως σε τίτλους του τουρκικού δικαίου (χοτζέτια, ταπιά κλπ.), διατυπωμένους χειρόγραφα στην αρχαία τουρκική νομική διάλεκτο, η οποία σήμερα είναι πρακτικά εντελώς αδύνατο να διαβαστεί ακόμη και από γνώστες της τουρκικής γλώσσας.
Το 2003 το Υ.ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε., επί υπουργίας της κας Βάσως Παπανδρέου, είχε συστήσει Ειδική Επιστημονική Επιτροπή στην οποία είχε αναθέσει να καταρτίσει προσχέδιο ρύθμισης το οποίο θα έδινε επαναστατική και θαρραλέα λύση στο ιδιοκτησιακό πρόβλημα, με βάση την ύπαρξη επί δεκαετία, νομίμων και μεταγεγραμμένων τίτλων στο όνομα του πολίτη, ή την πάροδο τριακονταετίας χωρίς τίτλους, αλλά την αδιάλειπτη καλόπιστη νομή και στις δύο περιπτώσεις, αποκλείοντας έτσι κάθε καταπατητή δημόσιας έκτασης.
Η ρύθμιση αυτή εξ άλλου, είναι απόλυτα αναγκαίο να συμπληρώσει την αντίστοιχη διάταξη του άρθρου 4 του ν. 3127/2003 που ρύθμισε με δίκαιο και λογικό τρόπο το ιδιοκτησιακό πρόβλημα των εντός σχεδίου ακινήτων, παρότι η προτεινόμενη ρύθμιση είναι από πλευράς προϋποθέσεων και αποδεικτικής άποψης αισθητά δυσμενέστερη για τον εκτός σχεδίου ιδιοκτήτη.
Η ΠΟΜΙΔΑ με αλλεπάλληλες επιστολές της προς τους εκάστοτε Υπουργούς ΠΕΧΩΔΕ και τα πολιτικά κόμματα έχει ζητήσει τη μείωση του χρόνου αυτού, στην 30ετία ή 40ετία, και εν πάση περιπτώσει να καταργηθεί η υποχρέωση αναγωγής στο 1885! Είναι δυνατόν να περιμένουμε επενδύσεις στη χώρα μας, όταν οι τίτλοι ιδιοκτησίας όλων των εκτός σχεδίου ακινήτων της χώρας μας, κινδυνεύουν να τιναχτούν στον αέρα, από την παράλογη αυτή προυπόθεση;
Η ΠΟΜΙΔΑ παραθέτει αυτούσια την εισήγηση της Επιστημονικής Επιτροπής του ΥΠΕΧΩΔΕ προς τη Διακομματική Επιτροπή της Βουλής, και προειδοποιεί για μιά ακόμη φορά ότι η προσπάθεια σύνταξης Εθνικού Κτηματολογίου στη χώρα μας χωρίς την προηγούμενη επίλυση του ιδιοκτησιακού θα μεταβάλει το Εθνικό Κτηματολόγιο σε διαδικασία αρπαγής και δήμευσης της ιδιωτικής ακίνητης περιουσίας!!!
Σήμερα στη χώρα μας, όπου η ακίνητη περιουσία είναι πραγματικό λαϊκό κτήμα, φαίνεται να στοχοποιείται ως εκείνη που θα κληθεί να πληρώσει για τα δημοσιονομικά ελλείμματα, με επιβολή βαρύτατης ετήσιας φορολογίας που οι σημερινοί ιδιοκτήτες, και ιδιαίτερα όσοι δεν έχουν εισόδημα από αυτήν, αποδεδειγμένα αδυνατούν να καταβάλουν. Η εξωφρενική και πέρα από κάθε μέτρο και δυνατότητα των πολιτών, φορολόγηση της ακίνητης περιουσίας θίγει τον «πυρήνα» της και αποτελεί προσβολή της ως «ανθρώπινου δικαιώματος», που προστατεύεται από το Σύνταγμα. Η ΠΟΜΙΔΑ πιστεύει ότι η δημοσιονομική κατάσταση δεν θα βελτιωθεί αν δεν σταματήσει η σπατάλη στο δημόσιο τομέα και αν δεν εντοπιστεί και αντιμετωπιστεί η φοροδιαφυγή. Οι ιδιοκτήτες μπορεί να χαρακτηρίζονται ως δήθεν «κατέχοντες», αλλά στην πραγματικότητα έχουν καταστεί η πλέον “ευάλωτη” κοινωνική ομάδα, η οποία έχει μόνον βαρύτατες υποχρεώσεις, και κανένα δικαίωμα!
ΤΙ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΓΝΩΡΙΖΕΙ ΚΑΘΕ ΙΔΙΟΚΤΗΤΗΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΠΑΛΛΑΓΗ ΚΕΝΩΝ ΑΚΙΝΗΤΩΝ ΑΠΟ ΔΗΜΟΤΙΚΑ ΤΕΛΗ ΚΑΘΑΡΙΟΤΗΤΑΣ – ΦΩΤΙΣΜΟΥ, ΜΕ ΔΗΛΩΣΗ ΣΤΟΝ ΟΙΚΕΙΟ ΔΗΜΟ!
Η κατάργηση της υποχρέωσης των ιδιοκτητών κενών ακινήτων, ιδιαίτερα επαγγελματικών, να πληρώνουν στους οικείους Δήμους δημοτικά τέλη καθαριότητας και φωτισμού, ήταν από τους πρώτους, ιδρυτικούς θα λέγαμε, στόχους της ΠΟΜΙΔΑ. Μετά από προσπάθειες 20 περίπου ετών, με τη διάταξη του άρθρου 5 παρ. 1 του Νόμου 3345/2005, την οποία ζήτησε επίμονα η ΠΟΜΙΔΑ και αποδέχθηκε και εισήγαγε στη Βουλή ο τότε Υπουργός Εσωτερικών κ. Προκόπης Παυλόπουλος, οι ιδιοκτήτες ακινήτων απαλλάσσονται πλέον πλήρως από τα δημοτικά τέλη καθαριότητας-φωτισμού, όταν το ακίνητό τους δεν ρευματοδοτείται και δεν χρησιμοποιείται (είναι κενό), εφόσον μετά τη διακοπή της ηλεκτροδότησης καταθέσουν στον οικείο Δήμο αίτηση απαλλαγής τους από την χρέωση δημοτικών τελών, μαζί με τη βεβαίωση διακοπής της ΔΕΗ (ΔΕΔΔΗΕ) και με σχετική υπεύθυνη δήλωση προς το Δήμο ότι το ακίνητο δεν ηλεκτροδοτείται και δεν χρησιμοποιείται καθ΄οποιονδήποτε τρόπο.
Η ρύθμιση αυτή στην ουσία δεν καθόριζε πότε πρέπει να υποβληθεί η προβλεπόμενη δήλωση στην Υπηρεσία Εσόδων του οικείου Δήμου, κατά τον χρόνο διακοπής της ηλεκτροδότησης ή και μεταγενέστερα, όπως συμβαίνει στην πράξη μετά από τόσα χρόνια ισχύος της σχετικής διάταξης. Αρκετοί Δήμοι αξίωναν την πληρωμή δημοτικών τελών βασιζόμενοι σε ερμηνεία από το ΥΠΕΣ που θεωρούσε ότι η απαλλαγή αρχίζει από την υποβολή δήλωσης στο Δήμο. Αντίθετα ο Συνήγορος του Πολίτη αποφάνθηκε ότι είναι δικαίωμα του πολίτη να απαλλαγεί, ακόμη και αν εκ των υστέρων υποβάλει τη σχετική δήλωση στον οικείο Δήμο.
Στις 19.7.2018 δημοσιεύτηκε ο νέος νόμος 4555/2018 για την τοπική αυτοδιοίκηση, με το άρθρο 222 του οποίου επαναρρυθμίστηκε το πρόβλημα της απαλλαγής των αδήλωτων κενών και μη ηλεκτροδοτούμενων ακινήτων από τα δημοτικά τέλη καθαριότητας και φωτισμού. Τα σημεία της νέας ρύθμισης, για την οποία είχε προηγηθεί συνάντηση του Προεδρείου της ΠΟΜΙΔΑ με τον Υπουργό Εσωτερικών κ. Παναγιώτη Σκουρλέτη, είναι τα εξής:
1. Παγιώθηκε νομοθετικά η απαλλαγή των κενών και μη ηλεκτροδοτούμενων ακινήτων από τα δημοτικά τέλη καθαριότητας και φωτισμού, η οποία υπήρξε ζωτικής σημασίας ιστορική κατάκτηση της ΠΟΜΙΔΑ με το Ν.3345/2005, μετά από αγώνες που διήρκεσαν μια ολόκληρη εικοσαετία!
2. Σε ότι αφορά το παρελθόν, η νέα διάταξη έδινε εξάμηνη προθεσμία (δηλαδή μέχρι την Παρασκευή 18 Ιανουαρίου 2019) σε όλους τους ιδιοκτήτες κενών και μη ηλεκτροδοτούμενων ακινήτων που ως τώρα δεν το είχαν δηλώσει στον οικείο Δήμο, να σπεύσουν να το δηλώσουν τώρα και να απαλλαγούν πλήρως από κάθε χρέωση, εφόσον υπήρχε αχρησία και διακοπή του ρεύματος.
3. Για το μέλλον όμως η νέα διάταξη ορίζει ότι «Ακίνητα, στα οποία διακόπτεται η ηλεκτροδότηση, απαλλάσσονται από την καταβολή τελών καθαριότητας και φωτισμού από την ημερομηνία υποβολής δήλωσης του ιδιοκτήτη τους ή του νόμιμου εκπροσώπου αυτού προς τον οικείο δήμο ότι δεν ηλεκτροδοτούνται και ότι δεν πρόκειται να χρησιμοποιηθούν.» Μέχρι την υποβολή της ανωτέρω δήλωσης, τα τέλη οφείλονται και θα βεβαιώνονται σε βάρος του ιδιοκτήτη του ακινήτου, ενώ αν, παρά τη δήλωση, γίνεται χρήση ή ηλεκτροδότηση του ακινήτου, θα βεβαιώνεται επιπλέον και ισόποσο πρόστιμο!
4. Όμως η αυστηρή αυτή προυπόθεση αφήνει τον απλό και απληροφόρητο πολίτη, που δεν θα γνωρίζει για τη νέα αυτή υποχρέωση, εκτεθειμένο στον κίνδυνο να χρεωθεί χωρίς έλεος με τεράστιες αναδρομικές οφειλές έως και 20ετίας, που ειδικά στα επαγγελματικά ακίνητα θα έχουν κυριολεκτικά δημευτικό χαρακτήρα αφού θα μπορεί να υπερβούν και τη σημερινή αξία του ίδιου του ακινήτου! Επίσης η ρύθμιση αυτή έρχεται και σε αντίθεση και με τη γνωστή πρόσφατη γνωμοδότηση του Συνήγορου του Πολίτη για την απαλλαγή των ακινήτων αυτών από τα δημοτικά τέλη.
5. Με άλλα άρθρα του ίδιου νόμου δίνεται στους ΟΤΑ η δυνατότητα έως και διπλασιασμού των ισχυόντων δημοτικών τελών στα επαγγελματικά ακίνητα (άρθρο 182), αφού επιτρέπει έως και δεκαπλάσια τέλη σε σχέση με τέλη της οικιακής χρήσης, ενώ σήμερα επιτρέπεται έως το πενταπλάσιο. Επίσης με το άρθρο 185 προβλέπεται η καθιέρωση τριών κλιμακίων ενιαίου ανταποδοτικού τέλους καθαριότητας και φωτισμού, αντί των ισχυόντων δύο.
ΠΡΟΣΟΧΗ: Τι θα αντιμετωπίσει κάθε πολίτης που θα πάει στην υπηρεσία εσόδων του οικείου Δήμου για να υποβάλλει τη σχετική δήλωση;
Εκτός από πληθώρα σχετικών που θα του ζητηθούν, ιδιαίτερα αν δεν υπάρχουν στοιχεία του εμβαδού κλπ. ακινήτου στο Δήμο, θα του ζητηθεί να πληρώσει:
1. Τα δημοτικά τέλη καθαριότητας και φωτισμού της περιόδου από την επομένη της ημέρας δημοσίευσης του νόμου 4555/19.7.2018 μέχρι την ημέρα υποβολής της δήλωσης!
2. Το αντίστοιχο Τέλος Ακίνητης Περιουσίας (ΤΑΠ) από τότε που έπαυσε να πληρώνεται και κατά κανόνα τουλάχιστον για μιά πενταετία, με προσαύξηση 200% ως αδήλωτο!
Ποιός πληρώνει τα δημοτικά τέλη στα μισθωμένα ακίνητα?
Επ΄αυτού η ισχύουσα νομοθεσία προβλέπει τα εξής:
ΒΔ 24-9/20-10/1958 (ΒΔ ΦΕΚ Α 171 1958): ΕΣΟΔΑ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ κλπ. ΟΤΑ (36594)
Αρθρ. 21. Δημοτικά τέλη καθαριότητας και φωτισμού.
1. Δια τας υπό του δήμου ή κοινότητος παρεχομένας υπηρεσίας καθαριότητος των οδών, πλατειών και κοινοχρήστων εν γένει χώρων, της περισυλλογής, αποκομιδής και διαθέσεως απορριμάτων, ως και της κατασκευής και λειτουργίας κοινοχρήστων αφοδευτηρίων, επιβάλλεται τέλος οριζόμενον δι`αποφάσεως του συμβουλίου, υποκειμένης (εις την έγκρισιν του νομάρχου)”. *** Η παρ. 1 αντικαταστάθηκε ως άνω από το άρθρ. 4 Ν. 1080/20-22 Οκτ. 1980, ΦΕΚ Α` 246.
5. Το τέλος καθαριότητος και αποκομιδής απορριμάτων βαρύνει τον ποιούμενον χρήσιν των ακινήτων, υποχρεούμενον εις την καταβολήν τούτου ανά εξάμηνον εις το δημοτικόν ή κοινοτικόν ταμείον. Εαν το ακίνητον τελή υπό μίσθωσιν, το τέλος καταβάλλεται υπό του εκμισθωτού, εντός της κατά το προηγούμενον εδάφιον προθεσμίας όστις και εισπράττει τούτο παρά του μισθωτού. Εις ας περιπτώσεις δεν καθίσταται δυνατή η βεβαίωσις του τέλους εις βάρος του εκμισθωτού τούτο βεβαιούται εις βάρος του μισθωτού. Η μη καταβολή υπό του μισθωτού του τέλους εις τον εκμισθωτήν αποτελεί λόγον εξώσεως και παρέχει εις τούτον το δικαίωμα να ζητήση την έξωσιν του μισθωτού κατά τας διατάξεις του Νόμ. ΒΧΗ`.
“7. Εν περιπτώσει συνεισπράξεως των δημοτικών και κοινοτικών τελών καθαριότητος και φωτισμού υπό υπό της Δ.Ε.Η. τα τέλη βαρύνουν τον εκάστοτε υπό ταύτης φερόμενον καταναλωτήν και, άν ούτος είναι πρόσωπον διάφορον του πράγματι καταναλωτού ηλεκτρικής ενεργείας, τον τελευταίον τούτον υποχρεούμενον εις την καταβολήν των ως άνω τελών επί τη βάσει της εις τον βεβαιωτικόν κατάλογον του δήμου ή της κοινότητος εγγραφής του φερομένου υπό της Δ.Ε.Η. ως καταναλωτού. Αι κοινοποιήσεις των αποσπασμάτων των βεβαιωτικών καταλόγων του δήμου ή της κοινότητος ενεργούνται προς τον φερόμενον υπό της Δ.Ε.Η. ως καταναλωτήν και εν περιπτώσει μετοικήσεως αυτού θυροκολλούνται εις την εξώθυραν του ακινήτου συντασσομένου αποδεικτικού ενώπιον δύο μαρτύρων”.*** Η παρ. 7 προσετέθη δια του άρθρου 32 Α.Ν. 344/1968.”