Στην εκπομπή του Χρήστου Τσούτση “Στο ίδιο έργο Θεατές” μίλησε ο Παύλος Γερουλάνος.
Σχολιάζοντας ζητήματα Δημοκρατίας και κράτους δικαίου, υπογράμμισε πως βρισκόμαστε σε μία εποχή που τα ελληνικά νοικοκυριά υποφέρουν από μία βάναυση φτωχοποίηση, που έχει ξεκινήσει από την κρίση, συνεχίστηκε με την υγειονομικοί και τώρα με την κρίση της ακρίβειας.
“Μία βαριά εποχή για το ελληνικό νοικοκυριό, επίπονη για μικρομεσαίες επιχειρήσεις και εξαιρετικά δυσμενής για αγρότες που προσπαθούν να ποτίσουν τη γη τους και να αποκτήσουν λιπάσματα.
Σε αυτή την εποχή μερικά πράγματα όπως τη σωστή λειτουργία της δημοκρατίας θα έπρεπε να τα θεωρούμε δεδομένα.
Δεν είχαμε κανένα λόγο να μπούμε σε μία συζήτηση περί θεσμών, μέχρις ότου ο κύριος Μητσοτάκης και το γραφείο του αποφάσισαν την παρακολούθηση ενός πολιτικού αρχηγού, του τρίτου κατά σειρά κόμματος, το οποίο δημιούργησε μία σειρά από προβλήματα.
Άρχισε να δημιουργεί ερωτηματικά για το πώς λειτουργεί η δημοκρατία, επίσης απαξίωσε την Ελλάδα στο εξωτερικό.
Το πρόβλημα της παρακολούθησης της ΕΥΠ δεν είναι διεθνές πρόβλημα.
Το Predator ενδεχομένως μπορεί να είναι διεθνές όχι όμως η λειτουργία της ΕΥΠ, καθώς ο τρόπος λειτουργίας της μας θυμισέ ότι σε μία πραγματική δημοκρατία οι θεσμοί ελέγχουν ο ένας τον άλλον.
Στην Ελλάδα έχουμε ένα πρωθυπουργικό γραφείο το οποίο είναι ανεξέλεγκτο με τον Κυριάκο Μητσοτάκη. Επίσης να θυμίσω πως αύριο μπορεί να είναι ένας άλλος πρωθυπουργός, ενός άλλου κόμματος ο οποίος θα έχει πρόσβαση στην ανεξέλεγκτη εξουσία του Πρωθυπουργού.
Εμείς δεν θέλουμε ανεξέλεγκτες εξουσίες οι οποίες διαφθείρουν. Αυτή τη στιγμή έχουμε ένα σωρό προβλήματα στα οποία προστίθεται η ένταση με την Τουρκία και ο Κυριάκος Μητσοτάκης έρχεται με τη δράση του αμφισβητεί τη λειτουργία της δημοκρατίας μας.
Αυτό είναι άκρως επικίνδυνο, είναι ένα θέμα το οποίο μπορεί σε σχέση με όλα τα άλλα που ζει ο κάθε Πολίτης να μην είναι αυτό που έχει την άμεση γωνία τώρα, όμως όλοι γνωρίζουμε τι συμβαίνει όταν η δημοκρατία δεν λειτουργεί σωστά.
Σίγουρα αυτή τη στιγμή δεν χρειαζόταν αυτό, όπως και η πορεία συγκάλυψης που έγινε με την επιτροπή διαφάνειας και την εξεταστική επιτροπή.
Αυτό το θέμα δεν μπορούμε να το αγνοήσουμε, θα έπρεπε να έχει μπει στο χρονοντούλαπο της ιστορίας όπως έλεγε και ο ιδρυτής του ΠΑΣΟΚ, δυστυχώς επανέρχεται με ευθύνη του Κυριάκου Μητσοτάκη, από εκεί και πέρα οφείλουμε την ίδια ώρα να συνεχίσουμε να μιλάμε για τα εθνικά θέματα και την επικίνδυνη στάση που κρατάει η Τουρκία, όπως και για θέματα οικονομίας, η οποία πραγματικά έχει γονατίσει τα ελληνικά νοικοκυριά και η κυβέρνηση προσπαθεί να τα λύσει δίνοντας επιδόματα.
Στο ερώτημα εάν τα μέτρα της κυβέρνησης είναι αρκετά για να καλύψουν τις όποιες επιπτώσεις, απάντησε πως η κυβέρνηση προσπαθεί να πείσει όλο τον κόσμο πως η ακρίβεια ξεκίνησε με τον πόλεμο στην Ουκρανία.
Όμως αυτό δεν ισχύει και πρέπει να το ξεκαθαρίσουμε. Η ακρίβεια ξεκίνησε πολύ νωρίτερα, γύρω στον προηγούμενο Σεπτέμβρη, λόγω των προβλημάτων που δημιουργήθηκαν στις εφοδιαστικές αλυσίδες.
Η ακρίβεια συνεχίσθηκε επειδή η κεντρική τράπεζα της Ευρώπης και της Αμερικής έριξαν πάρα πολύ χρήμα στην αγορά.
Η κρίση στην Ουκρανία ήταν το τελευταίο επεισόδιο αυτής της συγκυρίας που οδηγεί σήμερα στην ακρίβεια.
Η κυβέρνηση στην αρχή έλεγε να μην ανησυχούμε και ότι ο πληθωρισμός θα πέσει, έκαναν μία λανθασμένη εκτίμηση, δεν ήταν η μόνοι, παπαγάλιζαν αυτά που έλεγαν οι Ευρωπαίοι και μας καθησύχαζαν ότι όλα θα πάνε καλά αργότερα.
Χειροκροτούσαν όταν έπεσε το χρήμα στην αγορά, διότι έβλεπαν ότι θα έχουν περισσότερο χρήμα να ξοδέψουν σε τοπικής οικονομίας.
Δεν υπολόγισαν όμως ότι αυτό θα οδηγούσε σε πληθωρισμό που θα έτρωγε το εισόδημα των μικρομεσαίων και μικρών νοικοκυριών. Ο πόλεμος της Ουκρανίας ήρθε να προσθέσει της τεράστιες αυξήσεις στην ενέργεια και εκεί πλέον γονάτισε το Ελληνικό νοικοκυριό.
Η κυβέρνηση καθυστερημένα αποφάσισε να αντιμετωπίσει σε αυτή τη συγκυρία με επιδόματα, όμως όταν έχεις περίπου 7-8 μήνες ακρίβεια το επίδομα δεν ισοσκελίζεται με την ακρίβεια που έχεις υποστεί νωρίτερα.
Άρα η κυβέρνηση σήμερα πυροσβεστικά δίνει πολύ λίγα πολύ αργά.
Εάν έπρεπε να την κρίνουμε θα έπρεπε να την κρίνουμε και από το γεγονός ότι καθυστέρησε περίπου οκτώ μήνες να πάρει μέτρα.
Προφανώς το κάθε κόμμα θα πλειοδοτεί για κάθε επίδομα που θα δώσει, το ίδιο κάνουν όλα τα κόμματα το κάνουμε και εμείς, καθώς η καθυστέρηση της κυβέρνησης μας έδεσε τα χέρια πίσω από την πλάτη.
Η κυβέρνηση αντί να δημιούργησε τις συνθήκες για αναδιανομή πλούτου στην Ελλάδα, επέλεξε να ρίξει χρήματα στις ήδη μεγάλες επιχειρήσεις.
Αυτό το υπογραμμίζω, καθώς είχε πολλές επιλογές, εάν μία ανεμογεννήτρια θα μπει σε ένα βουνό επειδή θέλει να βοηθήσει στην ύδρευση ενός χωραφιού, ή αν θα μπει για να βγάλει κέρδος ένας επιχειρηματίας όποιος έχει εκατοντάδες ανεμογεννήτριες.
Ο Κυριάκος Μητσοτάκης επέλεξε τον μεγαλοεπιχειρηματία, για δυο λόγους, πρώτον διότι αυτή η νοοτροπία της Νέας Δημοκρατίας και δεύτερον γιατί βιαζόταν να προχωρήσει στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας.
Δεν ήταν όμως αυτή η σωστή λύση, καθώς θα έπρεπε να προωθήσει την ατομική παραγωγή, να δημιουργήσει συνθήκες ώστε ο καθένας μας να σχεδιάσει τη δική του παραγωγή ενέργειας, είτε σε ατομικό, είτε σε συλλογικό επίπεδο.
Θα έπρεπε να εκχωρήσει ενεργειακές κοινότητες σε Δήμους, ώστε να δίνουν πιο φθηνή ενέργεια στα πιο ευάλωτα στρώματα.
Εάν ήθελε να κάνει κοινωνική πολιτική χωρίς επιδόματα, θα έπρεπε τα δικαιώματα που δίνεις στους μεγάλους επιχειρηματίες, να τα δώσει σε εκείνους που θα μπορούσαν να περάσουν τα κέρδη από αυτή τη διαδικασία σε ανθρώπους που τα χρειάζονται, όπως οι αγρότες, τα ευάλωτα στρώματα, οι αγρότες.
Υπήρχε ένας προγενέστερος νόμος που έλεγε πως προηγούνται οι ενεργειακές κοινότητες και οι ατομικοί παραγωγοί και αυτό το νόμο τον άλλαξε υπέρ των μεγάλων επιχειρήσεων.
Αυτή είναι η πολιτική της Κυβέρνησης. Τώρα το τι έρχεται με επιδόματα που παίρνει από τους φόρους των Ελλήνων φορολογουμένων, ή από κέρδη των επιχειρήσεων τα οποία έχουν πάρει από Έλληνες καταναλωτές εμένα προσωπικά δεν με βρίσκει σύμφωνο και δεν με συγκινεί.
Αν δεν είχαμε κάνει την απελευθέρωση των δημιουργικών δυνάμεων του τόπου και δεν είχαμε λάβει τα σωστά μηνύματα από την αρχή, όταν βλέπαμε τις τιμές να ανεβαίνουν, θα σας έλεγα πως η κυβέρνηση δεν είχε πολλές επιλογές.
Εάν όμως βρισκόμασταν στην αρχή της τετραετίας και εφαρμόζαμε ένα πρόγραμμα αποσυγκέντρωσης της εξουσίας για να πάει κοντά στους τοπικές κοινωνίες και στη συνέχεια να αξιοποιήσουν τον τοπικό πλούτο, τότε σήμερα δεν θα είχαμε το ίδιο μέγεθος προβλήματος και δεν θα χρειαζόταν τόσα πολλά επιδόματα γιατί Πολλοί από αυτούς που θα εισπράττουν, θα είχαν άλλες επιλογές όπως να μην πληρώνουν τόσο ακριβό ρεύμα.
Η Ελλάδα χρειάζεται επειγόντως αναδιανομή πλούτου, έχει συγκεντρωθεί πολύ στις μεγάλες επιχειρήσεις και αυτό αφυδατώνει τις μικρομεσαίες, αγροτική παραγωγή και μικρομεσαίες επιχειρήσεις.
Για να γίνει αυτό πρέπει να διαμορφώσουμε διαφορετικά την διοίκηση της χώρας Ώστε οι τοπικές κοινωνίες να συνεργάζονται μεταξύ τους.
Αυτή τη στιγμή συμβαίνει ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου να πηγαίνει στο υπουργείο Ανάπτυξης, ο δήμαρχος και ο αντιπεριφερειάρχης πηγαίνω στο Υπουργείο Εσωτερικών. Ο πρύτανης του τοπικού πανεπιστημίου πηγαίνει στο Υπουργείο Παιδείας, ο Συνεταιρισμός πηγαίνει στο υπουργείο αγροτικής ανάπτυξης.
Ο καθένας παίρνει ένα μικρό προγραμματάκι και γυρνάει πίσω ζητωκραυγάζοντας, για ένα μικρό μπάλωμα που θα κάνει εδώ και εκεί.
Με μπαλώματα όμως δεν χτίζεις πρόγραμμα τοπικής ανάπτυξης. Αυτό πρέπει να σχεδιαστεί από τοπικούς παράγοντες στην αρχή μιας δεκαετίας και στη συνέχεια κάθε νέα χρηματοδότηση πρέπει να χτίζει πάνω σε αυτό το πρόγραμμα.
Για να κάτσουν όμως να συνεργαστούν μεταξύ τους η εξουσία πρέπει να πάει σε αυτούς, να φύγει από τα υπουργεία, να φύγει το παραγοντιλίκι και που κάνουν οι υπουργοί, χτίζοντας μικρό περιφέρειες και σχήματα δικά τους.
Δεν πρέπει να επιτρέψουμε το κάνουν αυτό. Πρέπει να δοθεί πνοή στις τοπικές κοινωνίες, αλλά κυρίως θα λύσει το πρόβλημα τις αποχωρήσεις των νέων που βλέπουμε πολύ συχνά, ειδικά σε περιοχές όπως Μακεδονία, Θράκη, Πελοπόννησος, Στερεά Ελλάδα.
Όλη αυτή η διαδικασία δεν θα πάρει πολύ χρόνο γιατί οι Έλληνες είμαστε ευφυή πολιτικά όντα και αυτό γιατί έχουμε τραβήξει τα πάνδεινα από τις κατά καιρούς εξουσίες που μας έχουν δημιουργήσει προβλήματα.
Σύμφωνα με τον Παύλο Γερουλάνο το ΠΑΣΟΚ πρέπει και δίνει τη μάχη είναι πολιτικά αυτόνομο και αυτό είναι πολύ σημαντικό να το κάνει και σε Εθνικό επίπεδο αλλά και εσείς περισσότερες τοπικές κοινωνίες.
Στην Εθνική πολιτική ή οποιαδήποτε μετεκλογική συνεργασία μπορεί να γίνει σε ένα προγραμματικό Πλαίσιο.
Όλοι γνωρίζουμε πως όλα τα κόμματα έχουν κυβερνήσει και γνωρίζουμε τις παθογένειες του πολιτικού συστήματος πηγαίνουν πίσω. Άρα για να τις αντιμετωπίσουμε θεωρώ πως μία συνεργασία θα ήταν πάρα πολύ σημαντική.
Στις τοπικές κοινωνίες όμως βλέπετε πως πολλές κοινωνίες έχουν περάσει ήδη στο επόμενο βήμα συζητήσεις.
Οι συνεργασίες γίνονται γύρω από προσωπικότητες και προγραμματικά πλαίσια, γύρω από μία άποψη για το που πρέπει να πάει η τοπική κοινωνία.
Επειδή η συζήτηση σε τοπικό επίπεδο δεν χρειάζεται την θεσμική θωράκιση που χρειάζεσαι οποιοδήποτε κεντρικό, οι συζητήσεις που γίνονται μέσα στο καφενείο πού υπάρχουν όλες οι διαφορετικές απόψεις τελικά ωριμάζουν σε κάποιου είδους συνεργασίες ήδη πριν από τις εκλογές και για αυτό βλέπουμε πολλούς δημάρχους που στηρίζονται από δύο και τρία κόμματα εάν η τοπική κοινωνία βλέπεις αυτό το Δήμαρχο μία προοπτική πολύ θεμιτή για τον τόπο τους.
Πώς αυτή την ωριμότητα που έχουν οι τοπικές κοινωνίες μπορούμε σιγά-σιγά να τη φέρουμε προς τα επάνω ώστε οι πολιτικές κουβέντες να είναι ουσιώδης και όχι μόνο για το ποιος θα πάρει ποια καρέκλα, αυτό εξαρτάται πάρα πολύ από την βούληση των κομμάτων.
Δυστυχώς ακόμα σκέφτονται τις καρέκλες τους και αυτό που είδαμε στη ΔΕΘ και από την πλευρά του Κυριάκου Μητσοτάκη αλλά και του Αλέξη Τσίπρα ήταν μία γωνία να πουν πως εάν εμείς είμαστε το πρώτο κόμμα θα κυβερνήσουμε.
Πώς όμως θα κυβερνάς με την ΕΥΠ μέσα στο γραφείο σου; Αυτό πρέπει να συνεχίσουμε; Η θα συνεχίσουμε να κυβερνάμε μετά παρά δικαστικά κυκλώματα όπως έκανε ο ΣΥΡΙΖΑ με την προσπάθεια χειραγώγησης μέσα από τις τηλεοπτικές άδειες;
Περιμένετε εμείς αυτό να στηρίξουμε χωρίς να έχουμε άποψη για το πού πάει η χώρα σε αυτά τα ζητήματα;
Αυτά τα πράγματα δεν γίνονται χωρίς να υπάρχει ένα προγραμματικό πλαίσιο για να διορθώσουμε αυτά τα λάθη που έκανε και ο Κυριάκος Μητσοτάκης, ο Αλέξης Τσίπρας, αλλά και εμείς στο παρελθόν.
Τότε μπορούν να συνεργαστούν και δύο και τρία κομμάτια όσα περισσότερα γίνεται για να συμφωνήσουμε ότι αυτή η χώρα δεν θα πάει πίσω και να συζητάμε για θέματα Δημοκρατίας την στιγμή που θα έπρεπε να συζητάμε για τα προβλήματα που πλήττουν το εθνικό νοικοκυριό και τα εθνικά θέματα που είναι σε έξαρση.
Αναφερόμενος στην απλή αναλογική, εκτίμησε πως πρώτα πρέπει να δοκιμαστεί σε τοπικές κοινωνίες, επιμελητήρια, συλλογικούς φορείς, πριν δοκιμαστούν οι συνθήκες να δοκιμαστεί στην κεντρική πολιτική σκηνή, για αυτό θεωρώ πως βιάστηκε ο ΣΥΡΙΖΑ να περάσει ένα τέτοιο σχέδιο.
Ωστόσο υπάρχει στο τραπέζι, μπορούμε να κάνουμε και δεν το βλέπουμε, αλλά μπορούμε και να σχεδιάσουμε και γύρω από το γεγονός ότι θα έχουμε μία τέτοια πολιτική διαδικασία.
Η πρώτη Κυριακή θα βγάλει αποτελέσματα με απλή αναλογική, αυτά θα ανταποκρίνονται πιο άμεσα σε αυτό που ψήφισε η Ελληνίδα και ο Έλληνας. Με βάση αυτό ποια είναι τα προγράμματα των κομμάτων που θα ήταν έτοιμα να φέρουν σε συζήτηση;
Δηλαδή κάθε κόμμα πρέπει να πει πως το πρόγραμμά του με βάση την απλή αναλογική είναι αυτό, εάν δεν θέλετε είναι δική σας ευθύνη να πάμε σε δεύτερες εκλογές και εκεί μπορούμε να πάμε.
Αλλά το να χάσουμε την ευκαιρία της πρώτης Κυριακής, να πούμε τις δλεκα αιχμές πάνω στις οποίες θα μπορούσε να υπάρξει μία πολιτική συνεργασία πιστεύω πως είναι ευθύνη και των δύο κομμάτων.