Της Ροδάνθης Σωτηροπούλου
Οποιοδήποτε χαριτωμένο νηπιάκι όταν υπερφορτωθεί από πληροφορίες, ήχους εντολές και εξωτερικά ερεθίσματα πολλές φορές χάνει τον έλεγχο της συμπεριφορά του.
Αυτό, ουσιαστικά είναι μια έκρηξη θυμού, την οποία τα περισσότερα παιδάκια δεν μπορούν να διαχειριστούν, κυρίως όταν είναι κουρασμένα.
Σαν Λογοθεραπεύτρια -Ειδική παιδαγωγός MSC -Πιστοποιημένη θεραπεύτρια ABA αλλά και ως μαμά, σας δώσω κάποιες τεχνικές- οδηγίες που θα σας βοηθήσουν στο να διατηρήσετε την ηρεμία του νηπίου και μεταγενέστερα, όλης της ομάδας.
Όταν περάσει η ώρα 13:00 μ.μ , πολλά νηπιακά είναι κουρασμένα σωματικά αλλά και αισθητηριακά, καθώς «βομβαρδίζονται » από πολλές πληροφορίες.
Τα παιδάκια τα οποία δεν μπορούν να εξωτερικεύσουν την κούραση τους με λόγια τις περισσότερες φορές, σύμφωνα με μελέτη, παρουσιάζουν και εξωτερικεύουν έντονο θυμό με ξεσπάσματα, λεκτικά αλλά και κινητικά (κούνημα, τίναγμα ποδιών –χεριών, πέταγμα αντικειμένων).
Πριν δημιουργηθεί η ένταση και η υπερδιέγερση και «φανεί» συμπεριφορικά ότι ο Μαθητής δυσανασχετεί, ακολουθήστε τα παρακάτω:
-Αποφύγετε καταστάσεις και δραστηριότητες όπου είναι πιθανό να οδηγήσουν σε ξεσπάσματα. Το μεσημέρι, βαλτέ τον να ξεκουραστεί στο στρωματάκι του με χαμηλό φωτισμό, σκεπασμένο με μια κουβέρτα με μαλακή υφή, για να δημιουργηθεί αισθητηριακή αποσυμπίεση.
-Βάλτε τον να πιέσει δυνατά και να σπρώξει με τις παλάμες τους κάποια μαλακή επιφάνεια για παράδειγμα ένα καναπέ.
-Αν δεν θέλει να ακολουθήσει τους κανόνες, δώστε του δυο επιλογές να διαλέξει ποια από τις δυο θέλει να ακολουθήσει. Σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να ενδώσετε στο να κάνει ότι θέλει αυτός .
-Δώστε στο παιδί χώρο προτείνοντας ένα μικρό διάλειμμα (time-out). Η λογική είναι ότι δίνουμε ένα μικρό διάλειμμα (time-out) για 3-5 λεπτά κατά τη διάρκεια του οποίου το παιδί κάθεται μόνο του σε ένα μέρος χωρίς πολλά ερεθίσματα μέχρι να ηρεμήσει.
-Μην ενδίδετε στα πείσματα του ο κόσμος να χαλάσει! Με το να ενδώσετε στην επιθυμία που εκφράζει το παιδί μέσω μιας τέτοιας συμπεριφοράς, ενισχύει μεταγενέστερες ανάλογες συμπεριφορές, δείχνοντας στο παιδί ότι αυτός ο τρόπος είναι αποτελεσματικός για να επιτύχει όσα θέλει.
SOS -Ενισχύστε την επιθυμητή συμπεριφορά. Όταν το παιδί ηρεμήσει, είναι βοηθητικό να το επιβραβεύσετε που κατάφερε να ανακτήσει την ψυχραιμία του.
Αναλόγως, ενισχύστε και επιβραβεύστε τις προσπάθειες λεκτικής έκφρασης των συναισθημάτων με ήρεμο τρόπο, ή τις προσπάθειες να συμβιβαστεί όταν αυτό που επιθυμεί δεν είναι εφικτό.
ΕΙΝΑΙ ΠΑΡΑ ΠΟΛΥ ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ Η ΕΠΙΒΡΑΒΕΥΣΗ ΟΤΑΝ ΕΙΝΑΙ ΥΠΑΚΟΥΟΣ ΚΑΙ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΜΟΣ ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΟΤΑΝ ΔΙΑΧΕΙΡΙΖΕΤΑΙ ΣΩΣΤΑ ΤΟΝ ΘΥΜΟ ΤΟΥ.
-Βοηθήστε το νηπιάκι να αποκτήσει δεξιότητες επίλυσης προβλήματος. Καθοδηγήστε τον με ερωτήσεις να σας περιγράψει πως νιώθει .Όταν το παιδί είναι ήρεμο, βοηθήστε το στο να βρει αποδεκτούς τρόπους αντίδρασης σε καταστάσεις που του δημιουργούν συναισθήματα δυσφορίας και θυμού.
Σωματικά -αισθητήριακα ΄ΤΡΙΚ’ ηρεμίας κυρίως για το ΟΛΟΗΜΕΡΟ νηπιαγωγείο, που λόγω της αύξησης των εργαζομένων μαμάδων πλέον έχει γίνει απαραίτητο.
-Χαμήλωσε φώτα και ζητήστε του να σκεπαστή με μαλακή κουβέρτα στο κρεβάτια ΚΑΙ ΝΑ ΚΛΕΙΣΕΙ ΤΑ ΜΑΤΑΚΙΑ ΤΟΥ.
Ζητήστε από όλα τα παιδάκια να κάνουν ησυχία.
-Αποφύγετε τις πυροδοτήσεις. Τις περισσότερες φορές τα ξεσπάσματα θυμού ακολουθούν προβλέψιμες καταστάσεις στις οποίες το παιδί καλείται να κάνει κάτι που δεν επιθυμεί ή το να σταματήσει να κάνει κάτι το οποίο το ευχαριστεί. Καταστάσεις που πυροδοτούν ξεσπάσματα θυμού μπορεί να είναι η ώρα για ξεκούραση.
-Πιέστε του ένα μπαλάκι στην πλατούλα του και κάντε του μάσαζ πάνω κάτω και μετρήστε έως το δέκα.
Ακόμη, μπορείτε να κάνετε τα εξής: Να του ζητήσετε να κάνει τα παρακάτω.
-Ρούφηγμα (χυμός με καλαμάκι)
-Μάσημα (τσίχλα) ή φύσημα χαρτιού, ή να βάλετε
-Ήρεμη μουσική.
-Μείωση ακουστικών και οπτικών ερεθισμάτων (κλείσιμο μουσικής, χαμηλός φωτισμός).
-Να σπρώξει κάποιο έπιπλο.
-Να κάνει 5 γύρους γύρω από τον εαυτό του.
-Να του κάνετε πιέσεις με μπαλάκι ή με τα χέρια σας πάνω στο σώμα του.
Με όλα τα παραπάνω ,θα καταφέρετε κατά τη διάρκεια της ημέρας, να μάθει να αυτό-ρυθμίζεται, κυρίως όταν βρίσκεται σε κατάσταση «υπέρ» διέγερσης.
Για κάθε πληροφορία είμαι στην διάθεση σας
Σωτηροπούλου Σ. Ροδάνθη
Λογοθεραπεύτρια – Ειδική Παιδαγωγός (ΜSc)