Μια ενδιαφέρουσα διαδραστική κατασκευή, με σκοπό την ευαισθητοποίηση, θα βρίσκεται από σήμερα στον εξωτερικό χώρο του Κέντρου Περιβαλλοντικής Ερμηνείας και Διαδραστικής Ψηφιακής Ενημέρωσης στην Πρέβεζα.
Μέσα από το έργο της με τίτλο «Βιοποικιλότητα ή σκύβαλα;», η εικαστικός Πέλα Καλογήρου, επιδιώκει να τονίσει την αντίθεση που συναντά κανείς στον ίδιο χώρο.
Από τη μια, η ομορφιά της φύσης και της πλούσιας βιοποικιλότητας του Εθνικού Πάρκου Υγροτόπων Αμβρακικού και από την άλλη τα απορρίμματα και τα σκουπίδια που υποβαθμίζουν την οικολογική του αξία.
Το έργο παριστάνει έναν ξύλινο πύργο, όμοιο με αυτούς που κατασκευάζονται τα Νταλιάνι και στη βάση του είναι γεμάτος με σκουπίδια.
Στη συνέντευξη τύπου σήμερα, όπου παρουσιάστηκε το έργο, παίρνοντας τον λόγο ο Στράτος Φλούδας, Γεωπόνος και υπεύθυνος του Κέντρου Περιβαλλοντικής Ερμηνείας και Διαδραστικής Ψηφιακής Ενημέρωσης αναφέρθηκε στην άριστη συνεργασία που έχει ο φορέας Αμβρακικού με την κ. Καλογήρου και την σημαντική βοήθεια που προσφέρει στη διάσωση της άγριας ζωής.
Έκανε λόγο για εξαιρετικά σημαντικό μήνυμα που θέλει να περάσει μέσα από την κατασκευή αυτή, τονίζοντας πως από την μια η βιοποικιλότητα και η ομορφιά της περιοχής είναι τεράστια, δυστυχώς υπάρχουν κάποια προβλήματα και ιδιαίτερα αυτό των σκουπιδιών.
Η νέα γενιά, συμπλήρωσε ο κ. Φλούδας πρέπει να μάθει για τα προβλήματα και τη διαχείρισή τους για ένα καλύτερο μέλλον, ενώ, σαν ΟΦΥΠΕΚΑ πλέον, πρόσθεσε ο κ. Φλούδας «προσπαθούμε να έχουμε στα χέρια μας κάποια εργαλεία που θα μας βοηθήσουν στη διαχείριση της περιοχής» αλλά και την ανάδειξή της βιοποικιλότητας της περιοχής καθώς και της ευαισθητοποίησης και ενημέρωσης που είναι από τις κύριες δράσεις του ΟΦΥΠΕΚΑ.
Παίρνοντας τον λόγο η Πέλα Καλογήρου, ευχαρίστησε τον κ. Φλούδα και τον ΟΦΥΠΕΚΑ που «κατάλαβαν αμέσως την σύλληψη της ιδέας μου» όπως είπε η οποία είναι «Βιοποικιλότητα ή σκυβαλα;».
Αναφορικά με την κατασκευή η κ. Καλογήρου είπε ότι είναι ένα νταλιάνι το οποίο γεμίζει σταδιακά με σκουπίδια και όχι με ψάρια, μια κατάσταση στην οποία έχουμε περιέλθει και μας πνίγουν τα σκουπίδια μας, όπως είπε.
«Η διαδραστική αυτή εγκατάσταση έγκειται στη συμμετοχή κυρίως μαθητικών ομάδων που θα μπορούσαν να συνδυάσουν τις δράσεις που κάνουν αυτή την εποχή με τους καθαρισμούς των ακτών, φέρνοντας και εναποθέτοντας μέσα στο νταλιάνι μου τα σκουπίδια τους και την ίδια στιγμή να περιηγηθούν στον εξαιρετικό χώρο με την καθοδήγηση των επιστημόνων…» συμπλήρωσε η κ. Καλογήρου.
Η εγκατάσταση, όπως είπε, εγκαινιάστηκε και για συμβολικούς λόγους, την Δευτέρα 20/03 που είναι η Διεθνής Ημέρα της Γης.
Και συνέχισε «Την ίδια ημέρα έλαβε χώρα το διακυβερνητικό συμβούλιο για την κλιματική αλλαγή του ΟΗΕ. Οι επιλογές και οι ενέργειες που θα κάνουμε αυτή τη δεκαετία, θα έχουν επιπτώσεις για χιλιάδες χρόνια. Οι κίνδυνοι αυξάνονται και αφορούν στην εξαφάνιση των ειδών, την καταστροφή των κοραλλιογενών υφάλων, το λιώσιμο των παγετώνων, την αύξηση του επιπέδου της θάλασσας. Αν συνεχιστεί η τρέχουσα τάση σε κατανάλωση ενέργειας, σε παραγωγή υδρογονανθράκων, πολύ σύντομα θα πέσουμε στα βράχια. Είμαστε σε λάθος μονοπάτι, αλλά μπορούμε ακόμα να αλλάξουμε δρόμο. Η ανθρωπότητα βαδίζει σε ένα στρώμα λεπτού πάγου» είπε η κ. Καλογήρου υιοθετώντας φράσεις που διατυπώθηκαν από σημαντικά πρόσωπα ανά τον κόσμο, όπως ο Αντίτι Μουκέρτζι, Φράνσις Τζόνσον, Χόε Σουν Λι και ο Γενικός Γραμματέας του ΟΗΕ, Αντόνιο Γκουτέρες.
Εάν επέλεγα να δώσω μια συνοπτική απάντηση στον ερωτηματικό τίτλο της εγκατάστασής μου θα διάλεγα την έκφραση της Ινδής ακτιβίστριας για το περιβάλλον Βαντάνα Σίβα η οποία συνοψίζεται στο εξής: το ιδεώδες της απεριόριστης ανάπτυξης οδειγεί σε απεριόριστες παραβιάσεις των δικαιωμάτων της γης και της φύσης και αυτό συνιστά οικοκτονία, κατέληξε η κ. Καλογήρου.
Η εγκατάσταση θα βρίσκεται στον εξωτερικό χώρο του Κέντρου έως τον Ιούνιο, οπότε και θα μπορεί να την επισκέπτεται ο κόσμος με την τελευταία μέρα παραμονής την παγκόσμια ημέρα περιβάλλοντος, οπότε και ίσως εκείνη την μέρα να πραγματοποιηθεί μια τελευταία δράση.
Στην παρουσίαση παραβρέθηκε και η Σταυρούλα Καραβά υπεύθυνη γραφείο τύπου του κέντρου.