Γράφει ο Χρήστος Παπαρούνης- Marketing Consultant
Μέλος της Ελληνικής Ακαδημίας Μάρκετινγκ
Την Πέμπτη 28 Οκτωβρίου στην ετήσια εκδήλωση «Connect» ο Mark Zuckerberg ενθουσιασμένος ανακοίνωσε το metaverse και το όραμα του για ένα διαδίκτυο όπου η εικονική πραγματικότητα πρωταγωνιστεί και οδηγεί σε ένα κόσμο που μέχρι τώρα βλέπαμε μόνο σε ταινίες επιστημονικής φαντασίας.
Το metaverse αποτελεί έναν διαδικτυακό κόσμο χωρισμένο σε εικονικές κοινότητες συνδεδεμένες μεταξύ τους, όπου οι χρήστες μπορούν να παίξουν, να εργαστούν και να αλληλεπιδράσουν, χρησιμοποιώντας εξοπλισμό εικονικής και επαυξημένης πραγματικότητας (VR + AR), σε άμεση επαφή με τα smartphones και άλλες έξυπνες συσκευές.
Το metaverse λοιπόν φιλοδοξεί να αλλάξει πλήθος καθημερινών δραστηριοτήτων όπως η ενημέρωση, η ψυχαγωγία, η επικοινωνία, το shopping κλπ ενώ θέτει νέους όρους και πλαίσια στην αγορά, την αναπροσαρμόζει και χαράζει το δρόμο προς το μέλλον.
Ε ν ολίγοις, αυτό που κάνει το Facebook είναι να προσπαθεί να επανακάμψει, επανιδρύοντας τον εαυτό του καθώς είναι ξεκάθαρο πια ότι από το στάδιο της ωρίμανσης, εδώ και καιρό κατρακυλά στο στάδιο της παρακμής. Και κάθε επιχείρηση οφείλει, όταν περιέλθει σε αυτό το κρίσιμο στάδιο του Κύκλου Ζωής, να αντιδράσει.
Η νέα ΜΕΤΑπραγματικότητα βέβαια μάλλον δεν θα είναι τόσο άμεση -οι πρώτες προσεγγίσεις μιλούν για ένα διάστημα από 5 ως 10 χρόνια- γεγονός που ενισχύει την κριτική ότι ο Zuckerberg βιάστηκε να παρουσιάσει το νέο project προκειμένου να επηρεάσει την ατζέντα καθώς η εταιρία πλήττεται τον τελευταίο καιρό από σκάνδαλα και καταγγελίες για το απόρρητο των δεδομένων των χρηστών, παραπληροφόρηση αλλά και καταπάτηση των κανόνων ανταγωνιστικότητας. Παρόλα αυτά η αγορά οφείλει να ετοιμάζεται από τώρα.
Fun Fact
To metaverse είναι ένας όρος που επινοήθηκε από τον συγγραφέα Neal Stephenson και χρησιμοποιήθηκε για πρώτη φορά στο μυθιστόρημα επιστημονικής φαντασίας του 1992 με τίτλο «SnowCrash» όπου οι άνθρωποι συναναστρέφονται ο ένας τον άλλον σαν avatars σε ένα τρισδιάστατο εικονικό κόσμο που συμβολίζει τον πραγματικό κόσμο.
Ας μιλήσουμε όμως για την ουσία. Πόσο το metaverse θα μας επηρεάσει;
Για να απαντήσουμε σε αυτό πρέπει να θέσουμε το ζήτημα σε δυο επίπεδα. Το επαγγελματικό και το ατομικό.
Στο πρώτο επίπεδο – επαγγελματικό – οι αλλαγές θα είναι ραγδαίες. Στο πεδίο του Marketing φαίνεται ότι ο νέος κόσμος προϋποθέτει εντατική παρακολούθηση των αλλαγών και προφανώς εντατική προσαρμογή (εκπαίδευση), που θα συμβαίνει σταδιακά τα επόμενα χρόνια. Δεν αποκλείεται μάλιστα να δημιουργηθούν και νέες κάστες στον κόσμο του μάρκετινγκ (όπως τα τελευταία χρόνια άνθισαν οι digital marketers) καθώς η αυστηρή εξειδίκευση θα επιφέρει σημαντικές αλλαγές στην επαγγελματική καθημερινότητα.
Μπορεί στην εταιρική πραγματικότητα να θεωρείται δεδομένος ο καταμερισμός εργασίας και ομάδες να δουλεύουν πάνω σε διάφορα projects (marketers, γραφίστες, tech προσωπικό) όμως στις μικρές επιχειρήσεις ένας marketer εμπλέκεται με όλα τα στάδια της δουλειάς με προαπαιτούμενες και τεχνικές γνώσεις.
Με λίγα λόγια, ως τώρα οι marketers βάζαμε το χέρι μας στην δημιουργία content και πρακτικά όχι μόνο χαράζοντας στρατηγική και οργανώνοντας την.
Φαίνεται όμως ότι η ΜΕΤΑ εποχή θα απαιτεί γνώσεις που δεν θα μπορούν οι marketers να έχουν εκ των πραγμάτων, οπότε η χρήση της εξειδικευμένης tech εργασίας, δηλαδή άνθρωποι εξειδικευμένοι στις νέες τεχνολογίες, θα είναι απαραίτητη. Ο καταμερισμός δηλαδή με κάποιον τρόπο θα επιβληθεί, το οποίο μπορεί πρακτικά στον κλάδο του Maketing να μην είναι κάτι κακό αλλά στις μικρές επιχειρήσεις θα έχει άμεσο αντίκτυπο στο κόστος.
Συγχρόνως η νέα επιχειρηματική πραγματικότητα, η αγορά η ίδια, θα γίνει ακόμα πιο ελκυστική για εταιρικές επεκτατικές πρακτικές που θα ασκήσουν κυριαρχικά δικαιώματα και σε νέες αγορές, γεγονός που θα πλήξει ακόμα πιο πολύ τις μικρές – μικρομεσαίες επιχειρήσεις που ήδη προσπαθούν πληγωμένες να ακολουθήσουν την εξέλιξη.
Στο δεύτερο επίπεδο τοποθετείται ο απλός καθημερινός χρήστης. Ο οποίος αισθάνεται ότι η νέα αυτή ΜΕΤΑπραγματικότητα ίσως να μην τον αφορά και πολύ. Όμως από τη μια η Ελληνική ρίζα της λέξης ΜΕΤΑ που χρησιμοποίησε ο Zuckerberg και γεννά συνωμοσιολογικές προσεγγίσεις και από την άλλη η παρουσίαση από τον κινηματογράφο ενός δυστοπικού μέλλοντος όπου οι μηχανές παίρνουν την εξουσία και ο άνθρωπος ενσωματώνει τεχνολογίες επάνω του που τον απανθρωπίζουν, δημιουργούν μια εικόνα που ο πολίτης μάλλον αισθάνεται -το λιγότερο– ανασφαλής.
Η τεχνολογία εξελίσσεται ταχύτατα και η τεχνοφοβία ακολουθεί ως αποτέλεσμα αυτής της ταχύτητας, σχεδόν νομοτελειακά. Όμως η νέα πραγματικότητα θα απαιτήσει από τις κοινωνίες να προσαρμοστούν άμεσα και πιθανόν και βίαια. Οπότε ας ελπίσουμε η μετάβαση να είναι πιο ομαλή απ΄ ό,τι φοβόμαστε ή πιθανολογούμε.
Εξάλλου δεν είναι η πρώτη φορά που οι άνθρωποι θα πρέπει να ακολουθήσουν ταχύτατα τις εξελίξεις. Μην ξεχνάτε ότι μπορεί σήμερα η καθημερινότητά μας να είναι το διαδίκτυο όμως δεν είναι μακριά η εποχή που το ίντερνετ ήταν ένας περίεργος, βραχύς ενοχλητικός ήχος που δεν επέτρεπε την ταυτόχρονη τηλεφωνική επικοινωνία
Στη δεκαετία του ΄70 πίστευαν ότι το 2021 θα έχουμε ιπτάμενα αυτοκίνητα. Κάτι τέτοιο προφανώς δε συνέβη ποτέ. Ίσως όμως διαπιστώσουμε σύντομα ότι μέσα σε αυτόν τον εικονικό ΜΕΤΑκόσμο που σιγά σιγά χτίζεται να μην τα χρειαζόμαστε έτσι και αλλιώς.
Χρήστος Παπαρούνης – Marketing Consultant
Μέλος της Ελληνικής Ακαδημίας Μάρκετινγκ
Facebook: https://www.facebook.com/chrispaparounis1
Instagram: https://www.instagram.com/c.paparounis/
Youtube Channel: https://www.youtube.com/channel/UCDxgQNMkODGdW-_rI4v2dAw