Ανοίγουμε τον φάκελο “Διαφήμιση” – Του Χρήστου Παπαρούνη

Νομίζω ότι είναι εξαιρετικά ενδιαφέρον να ξεκινήσουμε μια σειρά άρθρων ανοίγοντας το κεφάλαιο  «Διαφήμιση». Ειδικά σήμερα η  Διαφήμιση  έχει χάσει το νόημα της (ίσως και το στόχο της) καθώς θεωρούνται ως διαφήμιση γεγονότα ή πράξεις που δεν είναι,  ενώ υπάρχουν  μαύρα σύννεφα πάνω από τον όρο καθώς ένα μεγάλο μέρος του κοινού τη θεωρεί ως ενοχλητική ή αχρείαστη ή άνευ ουσίας.

Είναι όμως έτσι;  Δράττομαι της ευκαιρίας να σας απαντήσω προκαταβολικά :  Όχι δεν είναι έτσι. Το αντίθετο μάλιστα.   Το κεφάλαιο «Διαφήμιση»  είναι αρκετά μεγάλο και θα κάνουμε μια προσπάθεια να το θέσουμε στη σωστή του βάση κατανοώντας όρους, ρόλους αλλά και στόχους.

Ας  ξεκινήσουμε όμως από την αρχή.  Τι είναι λοιπόν διαφήμιση;   Και… είναι μια ανακάλυψη της εποχής μας;

Τι είναι Διαφήμιση

Είναι γεγονός ότι υπάρχουν αρκετοί ορισμοί για το τι είναι διαφήμιση. Ένας από τους επικρατέστερους είναι ο ορισμός του Β.Bernstein: «Διαφήμιση είναι η πρωτότυπη δημιουργία μηνυμάτων, που αναφέρονται σε προϊόντα ή εμπορικές υπηρεσίες και η δημοσίευσή τους, με την αγορά χώρου ή και χρόνου  σε διαφημιστικά μέσα, με τελικό στόχο την παρακίνηση των αποδεκτών αυτών των  μηνυμάτων να αγοράσουν τα διαφημιζόμενα προϊόντα ή υπηρεσίες».  Προσωπικά βρίσκω ιδιαίτερα γοητευτική  την προσέγγιση του  David Ogilvy, ιδρυτή της Ogilvy & Mather, κορυφαίο διαφημιστικό στέλεχος στη Μεγάλη Βρετανία και γνωστό  ως ο πατέρα  του Advertising, ο οποίος  αναφέρει ως   καλή διαφήμιση   αυτή που πουλά το προϊόν χωρίς όμως να προσελκύει την  προσοχή πάνω της.

 Διαφήμιση – Μια σύγχρονη τέχνη;

Η Διαφήμιση όχι απλά δεν είναι   ανακάλυψη του σύγχρονου κόσμου αλλά  στην πραγματικότητα  κινείται παράλληλα με την εξέλιξη του ανθρώπινου είδους.

Σύμφωνα με την άποψη πολλών μελετητών και ερευνητών, η διαφήμιση πρωτοεκδηλώθηκε στη ζωγραφική και στη βραχογραφία των σπηλαίων   (εξαιρετικά γνωστές οι τοιχογραφίες ζώων στις οροφές του σπηλαίου στην Αλταμίρα της Ισπανίας)
Όταν άρχισε το εμπόριο, δηλαδή η προσφορά στο κοινό των αγαθών που παράγει ο άνθρωπος, άρχισε και ο ανταγωνισμός. Τα πρώτα ίχνη της εμπορικής διαφήμισης και της διάδοσης πληροφοριών βρίσκονται στην κλασική ελληνική περίοδο, στους Φοίνικες και στη Ρωμαϊκή περίοδο. Στην ρωμαϊκή αγορά τοποθετούσαν πινακίδες που ανήγγειλαν πωλήσεις ή θεατρικές παραστάσεις. Πρωτοστάτες ήταν οι γνωστοί μας κήρυκες, – ντελάληδες, που, σύμφωνα με τον Όμηρο, ήταν απόγονοι του Κήρυκα, γιου του Ερμή, και λογαριάζονταν σαν μεσάζοντες ανάμεσα στην ύπατη αρχή και στο πλήθος. Παρέμειναν το βασικό μέσο διάδοσης πληροφοριών και της διακίνησης των αγαθών και εμπορευμάτων τόσο στο Βυζάντιο όσο και αργότερα στο μεσαίωνα. Παρά τον ερχομό της διαφήμισης, οι ντελάληδες μπορεί να περιορίστηκαν και η δράση τους να λιγόστεψε, όμως συνέχισαν να υπάρχουν μέχρι και σήμερα.

[gdlr_quote align=”center” ]“Μην ξεχνάτε ότι η σύγχρονη μορφή του ντελάλη, η γνωστή Ντουντούκα, στην πόλη μας είναι γνωστή πρακτική ανακοινώσεων”[/gdlr_quote]

Στη διάρκεια της μεγάλης άνθισης των ντελάληδων, η διαφήμιση γίνεται και με τη φωνή των ραψωδών και των τροβαδούρων, που πήγαιναν από παλάτι σε παλάτι για να πλέξουν το εγκώμιο του άρχοντα, καθώς επίσης και με τα επιγράμματα ωδών και θεατρικών έργων, που οι χρηματοδότες και οι χορηγοί για να διαφημιστούν, ανέθεταν τη συγγραφή τους σε ειδικευμένους της εποχής.

Στη διάρκεια της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας οι Praecones – κήρυκες – ξέχωρα απ’ τα όποια άλλα καθήκοντα που είχαν, ήταν και οι διαφημιστές. Μεγάλη επανάσταση και στη διαμόρφωση της διαφήμισης, θα προκαλέσει η ανακάλυψη της τυπογραφίας και των κινητών στοιχείων από το Γουτεμβέργιο γύρω στα 1455. Απ’ την ανακάλυψη της τυπογραφίας γεννήθηκε μονομιάς και η κυκλοφορία εντύπων και εφημερίδων. Η διαφήμιση όπως την ξέρουμε σήμερα, εμφανίστηκε τον 17ο αιώνα, η δε λέξη «διαφήμιση» χρησιμοποιήθηκε για πρώτη φορά το 1655 από Άγγλους εκδότες βιβλίων, ως επικεφαλίδα για τις ανακοινώσεις τους. Με την βιομηχανική επανάσταση 1946 η διαφήμιση άρχισε να αποκτά όλο και μεγαλύτερη σπουδαιότητα, γιατί η νέα μαζική παραγωγή αποκτούσε την προώθηση της πώλησης των νέων προϊόντων σε μεγάλη κλίμακα. Αν και η τεχνική των αγγελιών δεν σημείωσε μεγάλες προόδους { κυριαρχούσε το κείμενο, ενώ η εικονογράφηση ήταν ακόμη πολύ πρωτόγονη} η διαφήμιση αναπτύχθηκε σταδιακά σε τέτοιον βαθμό, ώστε να δικαιολογεί την εμφάνιση επιχειρήσεων που ασχολούνται αποκλειστικά με αυτόν τον τομέα, των διαφημιστικών γραφείων, το πρώτο από τα οποία ιδρύθηκε στο Λονδίνο το 1812.

Διαφήμιση στην Ελλάδα

Στην Ελλάδα η διαφήμιση εμφανίστηκε οργανωμένη μετά το Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο. Από το 1950 αναπτύχθηκαν και οι μεγάλες ελληνικές διαφημιστικές εταιρίες με ειδικό επιστημονικό επιτελείο. Μεταξύ  1980 και μέχρι το 1995, ο κλάδος γνώρισε μια σημαντική ανάπτυξη.  Σήμερα ο ρόλος της   επαναπροσδιορίζεται ,  ανταγωνίζεται νέες μορφές επικοινωνίας  και μέσα από συνεχόμενες αλλαγές και προσαρμόζεται στις νέες συνθήκες   είτε εντάσσοντας τες  στον πυρήνα της είτε διαμορφώνοντας νέες μορφές προκειμένου να ανταπεξέλθει στα συνεχώς μεταβαλλόμενα πλαίσια της αγοράς.

 

 

 

 

 

 

 

Η διαφήµιση των ελληνικών προϊόντων συνδυάστηκε πολύ νωρίς µε την ανάπτυξη της εθνικής παραγωγής αλλά και µε την ενίσχυση του εθνικού φρονήματος.   Ίσως κάποιοι ακόμα να θυμούνται το γνωστό σλόγκαν της δεκαετίας του 1980  “Αγοράζετε Ελληνικά”.  Άλλωστε η Ελλάδα, έχοντας μια έντονη επιχειρηματικότητα  ανέπτυξε  αρκετά νωρίς και στοιχεία διαφηµιστικής ευαισθησίας .  Η σημερινή εποχή βρίσκει την Ελληνική διαφήμιση να ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις της σύγχρονης εποχής αλλά και  άκρως ενημερωμένη σχετικά με τις σύγχρονες εξελίξεις στον κλάδο.   Φυσικά, όπως ανέφερα και στην εισαγωγή, υπάρχουν κάποια μαύρα σύννεφα ,   γι αυτό θεωρώ  ότι είναι επιτακτική η ανάγκη να «καθαρίσει»  ο όρος από δυστοκίες, λάθος προσεγγίσεις και να είναι ξεκάθαρος ο ρόλος και ο στόχος της.

Φυσικά το e-mail c.paparounis@gmail.com είναι στη διάθεση σας και θα χαρώ να διαβάσω τις προτάσεις σας ή και να  λύσω τυχόν απορίες και  προβληματισμούς.

Σας ευχαριστώ για το χρόνο σας

Χρήστος Παπαρούνης
(Msc) Management  & Marketing consultant.



Χρήστος Παπαρούνης
About Χρήστος Παπαρούνης 17 Articles
Ο Χρήστος Παπαρούνης εργάζεται ως General Manager στην εταιρία Energy Media Group

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.