Ο δημοσιογράφος Σπύρος Πριόβολος μιλάει στο Prevezatoday για θέματα ανάπτυξης του θαλάσσιου τουρισμού

Ο δημοσιογράφος Σπύρος Πριόβολος μιλάει στο Prevezatoday για θέματα ανάπτυξης του θαλάσσιου τουρισμού

Τον Νοέμβριο που μας πέρασε, στην εκδήλωση που είχε γίνει στην Πρέβεζα με ομιλητές τον υπουργό Οικονομικών Ευκλείδη Τσακαλώτο και  τον υφυπουργό Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού, Αλέξη Χαρίτση και θέμα την ανάπτυξη της περιοχής, μεταξύ των ανθρώπων που τοποθετήθηκαν ήταν ο Σπύρος Πριόβολος, δημοσιογράφος στο περιοδικό «ΣΚΑΦΟΣ» στην Αθήνα, ο οποίος  και έθεσε θέματα που δεν είχαν θίξει οι υπόλοιποι ομιλητές, και είχαν σχέση με την ανάπτυξη από τον θαλάσσιο τουρισμό.

Με αφορμή αυτή του την τοποθέτηση τον αναζητήσαμε προκειμένου να συζητήσουμε για θέματα ανάπτυξης μέσα από τον Θαλάσσιο Τουρισμό στην περιοχή μας.

Ερωτ:  Τι εννοείτε κύριε Πριόβολε, όταν αναφέρεστε στην ανάπτυξη από το θαλάσσιο τουρισμό ?

Η περιοχή του Ιονίου έχει χαρακτηρισθεί από Παγκόσμιο Σύνδεσμο Σκαφών Αναψυχής, ως ο «ιδανικός προορισμός για ετήσιες διακοπές με σκάφος, λόγω ήπιου κλίματος – φυσικής ομορφιάς και πολυνησίας». Φυσικά και οι κάτοικοι το έχουν αντιληφθεί, γιατί βλέπουν κάθε χρόνο χιλιάδες σκάφη με Ελληνική αλλά κυρίως ξένη σημαία να οργώνουν την περιοχή του Ιονίου. Πολλά σκάφη παραμένουν όλο το έτος στην περιοχή ελλιμενιζόμενα σε μαρίνες ή καρνάγια. Δυστυχώς δεν υπάρχει ούτε μια οργανωμένη μαρίνα στην δυτική ηπειρωτική Ελλάδα από τη Θεσπρωτία ως και την Πελοπόννησο. Μόνο δύο μαρίνες υπάρχουν στην Λευκάδα και την Κέρκυρα και αυτές είναι πάντα γεμάτες. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα ιδιαίτερα όταν ο καιρός είναι άσχημος να μην μπορούν να ασφαλίσουν τα σκάφη τους και αναγκάζονται να μετακινηθούν σε πιο ασφαλείς περιοχές. Τα κατά τόπους Λιμενικά Ταμεία προσφέρουν σε κάποια λιμάνια στοιχειώδεις παροχές, αλλά δεν παρέχουν την προστασία που απαιτούν οι ιδιοκτήτες σκαφών, είτε αυτό είναι οι παροχές, ή τα έτοιμα και ασφαλή ρεμέτζα, η βοήθεια κατά τον απόπλου και κατάπλου, αλλά και η δυνατότητα να αφήσουν με ασφάλεια το σκάφος τους είτε για να επισκεφθούν τουριστικούς προορισμούς, είτε για να ταξιδέψουν στην πατρίδα τους.

                Δυστυχώς έχω διαπιστώσει ότι η πλειοψηφία των κατοίκων της Πρέβεζας, έχει στραμμένη την πλάτη στη θάλασσα. Από την αρχαιότητα οι πόλεις που αναπτύχθηκαν οικονομικά αλλά και πολιτιστικά, ήταν αυτές που άνοιξαν τα φτερά τους στα πελάγη. Τότε για μεταφορές αγαθών και μέσω αυτών πέρα από τα οικονομικά οφέλη, αντάλλασσαν και πολιτισμό. Στις μέρες μας που η μεγαλύτερη βιομηχανία της Ελλάδας είναι ο τουρισμός, δεν είναι δυνατόν να μην βλέπουμε όλους αυτούς που έρχονται από τη θάλασσα.

Γειτονικές χώρες σαν την Κροατία και την Τουρκία, που δεν διαθέτουν τις ομορφιές της χώρας μας, έχουν εκατοντάδες μαρίνες, στις οποίες βρίσκουν καταφύγιο χιλιάδες σκάφη.

Θα σκεφτεί κάποιος, «ωραία θα οικονομήσει αυτός που έχει τη μαρίνα, τι όφελος θα έχει η κοινωνία ?»

Την απάντηση δεν θα τη δώσω εγώ, θα επικαλεστώ τη μελέτη του Οικονομικού Πανεπιστημίου Πειραιά  το 2012, με θέμα: «ΕΡΕΥΝΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΔΕΙΞΗ ΤΗΣ ΣΗΜΑΣΙΑΣ ΤΩΝ ΣΚΑΦΩΝ ΑΝΑΨΥΧΗΣ ΣΤΟΝ ΘΑΛΑΣΣΙΟ ΤΟΥΡΙΣΜΟ ΚΑΙ ΤΗΝ ΕΘΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ» Από την πολυσέλιδη μελέτη (200 σελίδες) που ζητήθηκε από το Ναυτικό Επιμελητήριο Ελλάδος, παραθέτω μερικά ενδιαφέροντα στοιχεία:

  • Για κάθε 100 θέσεις ελλιμενισμού σε μαρίνες , απαιτούνται 4,36 εργαζόμενοι και 100 θέσεις εργασίες σε υποστηρικτικούς για το yachting κλάδους της τοπικής οικονομίας (Ξενοδοχεία – εμπορικές επιχειρήσεις – ναυπηγεία κλπ)
  • Για κάθε σκάφος αντιστοιχεί 1,7 θέσεις εργασίας
  • Για σκάφη αναψυχής 10-15 μέτρων απαιτούνται 0,47 άτομα ανά σκάφος για πλήρωμα, ενώ για 20-25 μέτρα 2,5 άτομα ανά σκάφος για πλήρωμα. Η αύξηση αυξάνεται γεωμετρικά ανάλογα με το μέγεθος του σκάφους με σημαντικές επιπτώσεις στις τοπικές οικονομίες.
  • Οι θέσεις ελλιμενισμού σκαφών ανά χιλιόμετρο ακτογραμμής, στην Ελλάδα είναι 0,5, ενώ στην Ευρωπαϊκή Ένωση και Τουρκία 8,9 !!! Η Ελλάδα παρουσιάζει τον μικρότερο Μ.Ο. θέσεων ελλιμενισμού απ όλες τις χώρες.
  • Τα ελαστικά έξοδα ιδιωτικών σκαφών (ελλιμενισμός – καύσιμα – τροφοδοσία – λιμενικά τέλη – τουρισμό) έχουν σχέση με το μήκος του σκάφους και δίνουν Μ.Ο. για σκάφη έως 30 μέτρων, 22.272€ ανά σκάφος.
  • Στις Ευρωπαϊκές μαρίνες για παράδειγμα στην Ιταλία, ο αριθμός σκαφών αναψυχής είναι 731.000 σε 1.750 μαρίνες ή τουριστικά καταφύγια. Αντίθετα στην Ελλάδα υπάρχουν 17.700 σκάφη σε 22 μαρίνες !!!

Ερωτ:  Ποια η γνώμη σας για την υπο κατασκευή μαρίνα στο λιμάνι της Πρέβεζας και πιστεύετε ότι θα βοηθήσει την πόλη  ?

Βρισκόμαστε σε μία εποχή που ανεξάρτητα ιδεολογικής τοποθέτησης όλοι θέλουν για τον τόπο τους επενδύσεις και μάλιστα αυτές που φέρνουν υψηλού επιπέδου τουρισμό στην περιοχή. Δεν είμαι Πρεβεζάνος είμαι όμως συχνός επισκέπτης της πόλης και ζω αρκετό διάστημα στο ιστιοπλοϊκό μου. Καθημερινά σχεδόν διαβάζω τον ηλεκτρονικό τύπο της Πρέβεζας για να μαθαίνω νέα για την πόλη που βρίσκομαι. Μου έχει κάνει εντύπωση πως δεν προβάλλεται ένα μεγάλο έργο που γίνεται στην περιοχή, όπως είναι η Μαρίνα στην Πρέβεζα. Ένα έργο που θα συμβάλει στη μείωση της ανεργίας, την αύξηση της τουριστικής περιόδου, την οικονομική ανάπτυξη της περιοχής και την προβολή του τόπου.

Μια μαρίνα που κατασκευάζουν από ότι μαθαίνω Πρεβεζάνοι, χρησιμοποιούν τεχνίτες και αγοράζουν υλικά από την περιοχή, δίνοντας άμεση εργασία σε πολλές ειδικότητες, σε μία εποχή μάλιστα που δεν κινείται η οικοδομή.

Ίσως δεν έχουν αντιληφθεί την προβολή και την ανάπτυξη που θα έχει η Πρέβεζα και η ευρύτερη περιοχή μετά τη λειτουργία της Μαρίνας που θα φέρει υψηλού επιπέδου τουρισμό με σκάφη. Ακούω κάποιους να λένε  «Ναι αλλά γίνονται καταστήματα μέσα στην Μαρίνα και εκεί θα μένουν τα χρήματα».

Λόγω της επαγγελματικής μου ιδιότητας ως δημοσιογράφος σε έντυπα του χώρου της θάλασσας αλλά και ως ταξιδευτής, σε όλη την ακτογραμμή της Ελλάδος και σε πολλά μέρη του εξωτερικού, απαντώ σε αυτούς ότι όπου έχει κατασκευαστεί Μαρίνα έχει αναπτυχθεί ο τόπος και δουλεύουν όλα τα επαγγέλματα.
Κανένας δεν θα μείνει μέσα στο χώρο της Μαρίνας, θα βγει βόλτα στη πόλη, θα ψωνίσει, θα φάει, θα διασκεδάσει, θα αγοράσει είδη δώρων – τρόφιμα – ρούχα , θα χρειαστεί κομμωτήριο και περιποίηση σώματος, θα νοικιάσει όχημα θα πάει τα ρούχα του σε πλυντήριο, θα χρειαστεί εφόδια για το σκάφος του, ανταλλακτικά , αλλά και τεχνίτες για επισκευές. Παράλληλα πολλά θα είναι τα άτομα που θα δουλεύουν με διάφορες ειδικότητες τόσο στη Μαρίνα, όσο και στις επιχειρήσεις της περιοχής.

Πολλοί από την ευρύτερη περιοχή αλλά και τουρίστες θα επιλέξουν την Πρέβεζα για τη βόλτα τους, γιατί κακά τα ψέματα τα σκάφη προσελκύουν το ενδιαφέρον των ανθρώπων. Επομένως και υπηρεσίες διαμονής θα αναπτυχθούν και μάλιστα σε μία περιοχή που προσφέρει πολλά στον επισκέπτη.

Δεν γνωρίζω τους λόγους που δεν προβάλλεται το σπουδαίο αυτό έργο. Θα πρέπει όμως οι τοπικοί άρχοντες οι φορείς και οι πολίτες να αγκαλιάσουν το αναπτυξιακό αυτό έργο γιατί όλοι στο τέλος θα βρεθούν ωφελημένοι. Μην ξεχνάμε την ανάπτυξη που προβλέπεται στην Αττική από το μεγάλο έργο στο Ελληνικό ή την ανάπτυξη στη γειτονική Λευκάδα, στα Γουβιά της Κέρκυρας, στην Κω, στη Μυτιλήνη, στην Κασσάνδρα Χαλκιδικής και όπου αλλού έχει κατασκευαστεί Μαρίνα.

Έχω ταξιδέψει όλη την ακτογραμμή της Τουρκίας που βρέχεται από το Αιγαίο. Όπου υπάρχει Μαρίνα υπάρχει και ανάπτυξη Ακόμη και στον Κόλπο Gocek της Τουρκίας που δεν υπήρχε καν οικισμός έγιναν αν δεν κάνω λάθος 12 μαρίνες και αναπτύχθηκε η περιοχή.

Πολλές εταιρίες ενοικίασης σκαφών θα επιλέξουν τη μαρίνα για την ασφαλή πρόσδεση των σκαφών τους.
Ελπίζω το καλοκαίρι που θα λειτουργεί η Μαρίνα να έχουν αντιληφθεί όλη την αξία του έργου για την περιοχή.

Φυσικά η μαρίνα δεν θα λειτουργήσει ανταγωνιστικά με τις παροχές που προσφέρει το Λιμενικό Ταμείο, μπροστά στο λιμάνι, μιας και αρκετοί που έρχονται για μια – δυο μέρες θα το επιλέξουν και λόγω κόστους αλλά και λόγω του ότι θέλουν να είναι δεμένοι μπροστά στα καταστήματα της προβλήτας.

Ερωτ:  Στη συνάντηση, κάνατε μια πρόταση για δημιουργία επαγγελματικής σχολής στην Πρέβεζα, τι εννοούσατε  ?

Στο Άκτιο , στου Μαργαρώνα, στη Λευκάδα, στη Ζαβέρδα και σε πολλά ακόμα μέρη της περιοχής του Ιονίου, χιλιάδες μεγάλα και μικρότερα σκάφη ξεχειμωνιάζουν στα καρνάγια. Όλα αυτά χρειάζονται συντήρηση από πολλούς και πολλών ειδικοτήτων τεχνίτες. Η πλειοψηφία αυτών που ασχολούνται με επισκευές είναι είτε αυτοδίδακτοι, είτε απόφοιτοι σχολών σχετικά συναφών με το αντικείμενό τους. Δυστυχώς επαγγελματική σχολή που να βγάζει τεχνίτες για σκάφη αναψυχής δεν υπάρχει. Φυσικά οι αλλοδαποί στην πλειοψηφία τους ιδιοκτήτες, αντιλαμβάνονται την έλλειψη επαγγελματικής γνώσης.

Όπως λοιπόν στα Γιάννενα ιδρύθηκε επαγγελματική σχολή «Κρέατος» και «γάλακτος», έτσι και στην Πρέβεζα που έχει και παράδοση με τη Σχολή Εμποροπλοιάρχων, μπορεί να δημιουργηθεί μια σχολή «Τεχνιτών Σκαφών Αναψυχής». Η ίδρυση μιας τέτοιας σχολής θα ενισχύσει και την οικονομία της περιοχής λόγω των σπουδαστών αλλά και θα δώσει προοπτική δουλειάς σε νέους της περιοχής.

Παράλληλα μπορεί να δημιουργηθεί και σχολή  «Κυβερνητών σκαφών αναψυχής» , προκειμένου να βρίσκουν εύκολα εργασία ως skippers  στα χιλιάδες ενοικιαζόμενα σκάφη που χρειάζονται αυτή την ειδικότητα.

Ερωτ:  Πριν λίγους μήνες είδα στο youtube μια ανάρτησή σας για τα καπετανάκια, πως το σχολιάζετε  ?

Μια ευχάριστη έκπληξη με περίμενε ένα ηλιόλουστο πρωινό του Σαββάτου στις αρχές Απρίλη, στη μαρίνα της Πρέβεζας. «Καπετανάκια» από 6 έως και 12 ετών ετοιμάζονταν να ξεκινήσουν το μάθημα ιστιοπλοΐας, που διοργάνωνε για πρώτη φορά στην Πρέβεζα, ο νεοσύστατος Ναυτικός Ιστιοπλοϊκός Όμιλος Πρέβεζας. Στάθηκα και τα παρατηρούσα συλλογικά να αρματώνουν τα σκάφη, να κάνουν καντηλίτσες, να μιλάνε για μπαρούμες, για μάτσα και ένα σωρό άλλες ναυτικές ορολογίες που δεν γνωρίζουν καλά καλά και μεγάλοι που ασχολούνται με τη θάλασσα. Την ώρα που συνομήλικά τους έβλεπαν τηλεόραση ή έπαιζαν παιχνίδια στο computer, απομονωμένα από ανθρώπους, τα παιδάκια αυτά, ετοιμάζονταν να πέσουν στην θάλασσα, ακούγοντας προσεκτικά το δάσκαλό τους, που τους μάθαινε όχι μόνο να πλέουν σωστά και με ασφάλεια, εκμεταλλευόμενοι μόνο τη δύναμη του ανέμου, αλλά και πως να αρματώνουν το σκάφος, να δένουν τα σχοινιά και να το ρίχνουν στη θάλασσα. Στη θάλασσα μάθαιναν πως ανάλογα με το ρότα που ήθελαν να χαράξουν, να «διαβάζουν τον καιρό» και να ρυθμίζουν τα πανιά ανάλογα με την κατεύθυνση και την ταχύτητα του ανέμου.

Φυσικά το κυριότερο όλων θεωρώ, δεν είναι μόνο τα μαθήματα ιστιοπλοΐας και γενικότερα η ναυτική τέχνη που περιλαμβάνει και βασικά στοιχεία πρόγνωσης καιρού από σημάδια της θάλασσας αλλά το παιδί γίνεται υπεύθυνο και προσεκτικό. Μαθαίνει να λειτουργεί συλλογικά με το ζευγάρι του για να επιτύχουν το στόχο τους. Μαθαίνουν σιγά σιγά να ταξιδεύουν μόνα τους, που πέρα από την ικανοποίηση τα γεμίζει με αυτοπεποίθηση. Μαθαίνουν στην ευγενή άμιλλα μιας και σε λίγο θα συμμετέχουν σε διασυλλογικούς αγώνες. Γιατί η ιστιοπλοΐα είναι ένα άθλημα που απευθύνεται σε όλα τα παιδιά ανεξάρτητα φύλου και σωματικής διάπλασης. Όπως γνωρίζουμε, η ιστιοπλοΐα ξεκινά ως χόμπι και γίνεται τρόπος ζωής που διαρκεί για πάντα. Μεγαλώνοντας , ώριμοι πλέον θα ασχοληθούν με την ιστιοπλοΐα ανοιχτής θάλασσας που θα του ανοίξει πλέον άλλους ορίζοντες στην άθληση, στη διασκέδαση αλλά και ίσως σε επαγγελματική αποκατάσταση. Δεν θα ξεχάσω πως αντέδρασαν όταν είχε χαθεί μια θήκη αναπτήρα για φίμωμα των σχοινιών. Έψαξαν αλλά δεν τη βρήκαν. Εκεί που ήταν έτοιμοι να πέσουν στη θάλασσα, ο δάσκαλός τους του ανακοινώνει ότι αν στα επόμενα πέντε λεπτά, δεν βρεθεί η θήκη, ακυρώνεται το μάθημα. Συλλογικά όλα χτένισαν την περιοχή και σε δυο λεπτά βρέθηκε !!!! Τα μαθήματα φυσικά απαιτούν πειθαρχία, αλλά με μαεστρία ο δάσκαλος ξέρει να μετατρέπει το μάθημα και σε διασκέδαση για να γίνει αρεστό ιδιαίτερα στα μικρά παιδάκια.

Σε μια χώρα που περιβάλλεται κατ’ αναλογία με τη μεγαλύτερη ακτογραμμή στην υφήλιο, αλλά και σε μια παραθαλάσσια πόλη σαν την Πρέβεζα που κατακλύζεται σχεδόν όλο το χρόνο με τουριστικά σκάφη, η ενασχόληση μικρών παιδιών με την ιστιοπλοΐα. Δεν είναι δυνατόν στην Πρέβεζα με την ναυτική παράδοση, που φιλοξενεί την «Ακαδημία Εμπορικού Ναυτικού Ηπείρου» που οι απόφοιτοι γίνονται αξιωματικοί στα ποντοπόρα πλοία, να μην έχει εκπαιδευτές και να αναγκάζεται ο όμιλος να φέρνει εκπαιδευτές από την Κέρκυρα , τόσο για τα μικρά σκάφη , όσο και για τα μαθήματα ιστιοπλοΐας ανοιχτής θαλάσσης που πρόσφατα ξεκίνησαν στην Πρέβεζα!!!

Ελπίζω και εύχομαι η τοπική κοινωνία και εσείς με τα Μ.Μ.Ε. που έχετε την ευθύνη ενημέρωσης να αγκαλιάσετε και να προβάλετε τέτοια θέματα, που θα προωθήσουν την οικονομία του τόπου σας.

PrevezaToday.gr – Σημαντική Ενημέρωση:

Στο πλαίσιο της νέας πολιτικής του Facebook, πολλές από τις αναρτήσεις μας, είναι πιθανόν να μην σας εμφανίζονται στο news feed τόσο συχνά όσο παλιότερα. Προκειμένου να μην χάνετε καμία από τις αναρτήσεις μας, ακολουθήστε την παρακάτω απλή διαδικασία:
– Στη σελίδα του Prevezatoday στο Facebook, Επιλέξτε το κουμπί ‘Ακολουθείτε‘ και στη συνέχεια την επιλογή ‘Να Εμφανίζονται πρώτα

Ομάδα Σύνταξης
About Ομάδα Σύνταξης 20759 Articles
To PrevezaToday.gr είναι μια σύγχρονη ενημερωτική ιστοσελίδα για όσα συμβαίνουν στην Πρέβεζα και την ευρύτερη περιοχή.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*